Avgjørelsen styret i togselskapet Cargolink har tatt om å stanse kjøringen av godstog i Norge, skaper bølger i Rauma.

– Jeg fikk nyheten bekreftet seint torsdag kveld. Men jeg må innrømme at jeg har vært bekymret over godstrafikken på Raumabanen lenge. Det er ingen hemmelighet at både Cargonet og nå sist Cargolink har slitt med å få godstogene på Raumabanen lønnsomme. Men nå er det vi i Rauma som har fått nyheten vi absolutt ikke trengte, sier ordfører Lars Olav Hustad til Romsdals Budstikke.

– Hvilke konsekvenser vil det få når Cargolink slutter å kjøre godstog på Raumabanen 18. mars?

Godstog uten lønnsomhet?

Han understreker at avgjørelsen Cargolink har tatt om ikke å kjøre godstog lenger, gjelder hele landet, ikke bare Raumabanen.

– Dette blir en mye større debatt enn bare å handle om Raumabanen. Dette er et varsku til regjeringa om godstransport med tog. Vi må ta debatten om hvilke rammebetingelser som skal gjelde for å frakte gods med tog i Norge, sier Hustad.

Truer trafikksikkerheten

Rauma-ordføreren er også sterkt urolig for trafikksikkerheten langs europaveg 136 gjennom Romsdalen når Raumabanen ikke lenger skal være godsåre.

– Ut fra trafikksikkerhetshensyn er det som nå vil skje, ikke bra. Allerede nå kjører 450 vogntog E136 gjennom Romsdalen hvert døgn. Når godstoget slutter å kjøre, kan vi plusse på 60-70-80 flere vogntog på E136 i Romsdalen, der vi har trøbbel nok fra før. For meg er det et paradoks at trafikkmengden på vegen øker, når det ligger jernbaneskinner fem meter unna, sier Lars Olav Hustad.

I formiddag møter Rauma-ordføreren stortingsrepresentant Helge Orten (H) som sitter i transportkomiteen på Stortinget for å drøfte skjebnen til godstrafikken på Raumabanen.