Vurderer Widerøe vurderer nå seriøst å opprette ei ny flyrute mellom Molde og Trondheim. (Foto: ERIK BIRKELAND )

Vurderer Widerøe vurderer nå seriøst å opprette ei ny flyrute mellom Molde og Trondheim. Foto: ERIK BIRKELAND

Vurderer Værnes

Widerøe kan være på vingene med ei ny flyrute mellom Molde og Trondheim etter sommeren.

Rutesjef Sverre Sletten i Widerøe opplyser at selskapet nå jobber med å vurdere rutestrekningen, hvor det ikke lenger er noe direktetilbud etter at Krohn Air AS gikk konkurs tidligere i år. Flypassasjerer mellom Molde og Trondheim må nå reise med SAS eller Norwegian via Oslo

Avklaringer

- Vi er nå inne i inngående seriøse vurderinger. Vi jobber med å få avklart praktiske løsninger, og ser om det eventuelt kan være mulig å komme i gang over sommeren, sier Sverre Sletten.

Han opplyser at Widerøe tenker seg å ha avklart spørsmålet om ei eventuell ny flyrute på Molde-Trondheim i løpet av våren. 

- Hvor interessant er strekninga Molde-Trondheim for Widerøe?

- Den ser interessant ut. Det er mye som gjør det. Vi ser at vi kan tilføre hele koplingen til rutenettet vi har fra Værnes videre nordover, med våre egne ruter til Helgeland og gjennomgangsordninger med SAS mot Bodø og Tromsø.

Med ei ny Widerøe-rute til Trondheim, kan Molde knyttes mye bedre opp mot Nord-Norge. Det må være bra både i forhold til aktiviteten på Nyhamna framover og øvrig trafikk, sier Sverre Sletten.

Komplett

Han framholder at den nye ruta blir lagt til et komplett rutenettverk.

- Vi ser på det som spennende. Det er det som gjør at vi foretar så grundige analyser som vi nå gjør, sier Sverre Sletten.

Tidlig avgang

Da SAS betjente Trondheim-ruta fram til 2010, fløy selskapet Bergen-Molde-Trondheim. Det førte til en relativt sein avgang fra Molde om morgenen, og tilsvarende sein ankomst til Trondheim.

Overnatting i Molde

Da Krohn Air startet i 2010, lot selskapet flyet overnatte i Molde - med avgang kl. 0710. Det gjorde det mulig å være inne i Trondheim sentrum før kl. 0900, og betød at Krohn Air hadde langt bedre avgangstider enn SAS.

- Vil Widerøe la flyet overnatte i Molde dersom ruta til Trondheim kommer?

- Dersom vi kommer på denne strekninga, vil vi komme med en tidtabell som er tilpasset kundens behov. Å la flyet stå i Molde om natta er en nødvendighet i forhold til å komme tidlig inn til Trondheim. Det ligger i sakens natur, sier Sverre Sletten.

Flystørrelser

Widerøe har i dag Dash-8-maskiner med 39, 50 og 78 seter.

- Vi har nå til vurdering hva som er mest aktuelt på Molde-Trondheim. Vi sitter med forskjellige størrelser, og kan tilpasse oss etter behovet. Samtidig er det en stor kabal som må gå i hop, sier Sverre Sletten.

Mer å lese på Rbnett:
Nyheter

– Vi trudde han var død, og så står han her på Småge!

30 år etter at Nailenge som baby fekk hjelp i Kenya, drog han til Aukra og besøkte kvinnene som hjelpte han.

– Overskudd ikke en trussel

Ifølge Aleris er overskuddet en forutsetning for å etablere og drive tiltak innen barnevern.

Tjener store penger på barnevern

Barnevernsgründere fra Eide startet institusjonene som i dag er en del av milliardkonsernet til Aleris Ungplan & BOI AS.

– Må begrenses

Økning i kjøp av private barnevernstjenester bekymrer fagforeninger.

– Vi trudde han var død, og så står han her på Småge!

30 år etter at Nailenge fekk hjelp i Kenya, drog han til Aukra og besøkte kvinnene som hjelpte han.

HUS & HJEM

– Hater at ting står uferdig

Mens ungene slår flikk-flakk i hagen, står mor og far på hodet i oppussing.

Fræna vgs risikerer å miste to linjer

– Uklokt! Dette må ikke skje, sier Arne Stavik (Ap).