– Dette vil ta 10 år til med utredning, alle midlene vil gå til andre vegprosjekter og Møreaksen mister sin posisjon. Da må vi holde på i 20 år til for å få vårt vegprosjekt opp på samme plassering i Nasjonal Transportplan (NTP) som i dag. KrF er ikke med på det. Vi vil ikke støtte en utredning av Romsdalsaksen, sier Frisvoll.

– Men KrFs gruppeleder Knut Støbakk var med og støttet forslaget i siste møte i fylkesutvalget?

– At det ble skrevet under på det forslaget er en glipp. Det er mulig Knut vil stemme for det i fylkestinget, men for KrF er det uaktuelt å støtte en utredning av Romsdalsaksen.

– Ferjer alternativet

Frisvoll mener det er svært uheldig at enigheten om Møreaksen nå slår sprekker.

– Det teller utrolig mye at Møre og Romsdal har stått samlet om Møreaksen. Hvis vi nå begynner å så tvil om Møreaksen er det stor risiko for at det blir ferjer i lang, lang tid framover. For å si det sånn: Romsdalsaksen er ikke noe alternativ til Møreaksen. Alternativet til Møreaksen er ferjer.

–Uforståelig

– Sve var stormende imot Romsdalsaksen for bare ett år siden, nå har han snudd fullstendig. Jeg fortår ikke hva han holder på med. Dette ødelegger bare for utviklingen i Møre og Romsdal. Han er helt på bærtur for å bruke hans ordbruk, sier Frisvoll.

– Hva med argumentet om at det er et folkekrav å utrede Romsdalsaksen?

– Det tar jeg ikke for god fisk. Det er udokumentert. At det er massiv mostand mot Møreaksen er en påstand. På min telefon har jeg opplevd massiv motstand mot Sves forslag. Jeg er også usikker på seriøsiteten i Romsdalsaksen. Det er vanskelig å få tak i hvem de egentlig er og hvem de representerer.

– Ny teknologi reduserer kostnaden på bruer. Er ikke det et argument for å utrede Romsdalsaksen?

– Vi må ta utgangspunkt i den situasjonen vi har nå. Ting tar tid. Nå har vi planlagt Møreaksen så lenge, nå må vi få dette prosjektet ferdig så fort som mulig. Det er også det næringslivet vil.

– Ingen glipp

–På ville veger

Gruppeleder Frank Sve i Frp mener det er Randi Frisvoll som er på ville veger.

– Men du har endret standpunkt til Romsdalsaksen. Hvorfor?

– Det er en avgjørende ting som har skjedd siden i fjor: Statens vegvesen har gitt klarsignal for flytebruteknologien. Vi er nå på en helt annen planet enn for ett år siden når det gjelder fjordkryssing. Skal vi bruke 20 milliarder av fellesskapets penger så er vi forpliktet til å se på den teknologiske utviklingen. Noe annet vil være uforsvarlig og useriøst, sier Sve.

– Dersom KrF mener at det kun er ferje som er alternativet til Møreaksen, så beviser dette enda tydeligere at enkelte ikke har snev av gangsyn til å se teknologiutviklingen innen samferdsel.

- KrF mener du ødelegger for utviklingen av Møre og Romsdal?

Med en slik total konservatisme som KrF viser  så hadde ikke Nordøyvegen blitt en realitet, og slett ikke Todalsfjordkryssinga. Det er ny flytebruteknologi som også danner grunnlaget og håpet for Rovdefjordbrua og Langfjordkryssinga. Er KrF imot disse prosjekta også? Det er akkurat slike holdninger som stopper utviklinga i landet. Jeg vil uansett fortsette å være opptatt av å bruke ny teknologi og utvikling, sier Sve.

Peker på politikerne

Han trekker også fram sikkerheten.

– Når vi får den første brannen i en tunell i Møreaksen så vil folket peke på politikerne og spørre hvorfor vi ikke utredet alternativet når vi hadde sjansen. Det vil jeg ikke ha på meg.

Sve ser på uttalelsene fra de andre gruppelederne i torsdagens Romsdals Budstikke som positive.

– Men flere partier vil ha en garanti for at Møreaksen ikke mister sin prioritet i NTP for å støtte en utredning av Romsdalsaksen?

– En slik garanti er helt unødvendig. NTP skal ikke rulleres før i 2021–22 og inntil det skjer er det ingenting som rokker ved Møreaksens posisjon. Romsdalsaksen kan utredes og Møreaksen kan bare fortsette sitt løp.

– Ønsker du Romsdalsaksen eller Møreaksen?

– Det er umulig å si før Romsdalsaksen er utredet.