MOLDE: For en måned siden reise han og en stor delegasjon til Frankfurt i Tyskland for å delta på verdens største belysningsmesse. Med seg i bagasjen hadde de et prosjekt som fikk bransjekolleger til å heve øyebrynene og gi gode tilbakemeldinger.

– Vi har laget en prototyp på et VR-verktøy som viser hvordan lyset blir i ulike rom med våre armaturer, forklarer Rolf Røsberg i Glamox.

– Bakgrunnen er at det er en utfordring for oss at folk ikke forstår hvordan lyset blir før prosjektet står ferdig. Derfor tok vi kontakt med samarbeidspartnerne Tingh og Axbit for å bruke deres ekspertise til å lage en VR-løsning (virtual reality) som presenterer vår belysning, sier Røsberg.

Ser ulike armaturer på forhånd

Prosessen startet i fjor, med en workshop hos Protomore. Der var byggeiere, entreprenører, konsulenter og installatører invitert, for å skape det nye verktøyet til presentasjon.

– Vi fikk mange positive tilbakemeldinger på messa i Frankfurt. Noen andre hadde liknende løsninger, men ikke i nærheten av kvaliteten på vår plattform, sier Røsberg.

Med VR-brillene på kan man gå inn i tre ulike rom, et kontor, et møterom eller et lager. Der er det forhåndsinstallert ulike typer belysning, som man kan dimme opp og ned. Man kan også forandre fargetemperatur, eller utstrålingsvinkelen på lager-lampene. Hvordan dagslyset påvirker kontoret er også tatt med i modellen.

– Nå kan en potensiell leietaker se hvordan prosjektet blir før det er ferdig bygd. Det betyr også at man kan gjør endringer før det står ferdig. I VR kan man se hvordan innfelte armaturer, hengende armaturer eller stålamper gir forskjellig lys, sier Røsberg.

Lokalt samarbeid

Det grafiske er laget av Tingh, mens Axbit har gjort koding og funksjonalitet.

– Det var viktig fra starten at dette ikke bare skulle handle om VR, men om å vise fram potensial i Glamox sine produkt, noe som normalt er vanskelig å presentere med ord, sier prosjektleder Jan Ove Moen i Tingh.

– En utfordring i utviklingen av løsningen har vært at brukeren kanskje bare skal se på dette i tre minutt. Da må man forstå det med en gang. Det har vært lærerikt for alle tre i prosessen, sier Moen.

Salgssjef Eirik Sandøy Aa hos Axbit understreker at funksjonaliteten derfor har vært veldig viktig å prioritere i utviklinga.

Kan utvikles videre

– Dette handler om å skape følelser hos kundene. De kan nå se og føle hvordan ting blir, sier Sandøy Aa, og påpeker at løsningen er framtidsrettet.

– Vi har laget dette med et fundament slik at det kan brukes med enda nyere teknologi på sikt, som AR (utvidet virkelighet). Det kan bli spennende muligheter, sier Sandøy Aa.

Røsberg i Glamox tror det er store muligheter for dette i framtida.

– Vi er på et tidlig stadium enda, før dette blir skikkelig kommersialisert. Det vil ta litt tid, men samtidig gå fort, og på sikt tror jeg dette er noe våre salgsrepresentanter kan ha med ut til kundene. Kanskje kan kundene sjøl se på dette med egne VR-briller etter hvert.

– Og så er det veldig kjekt at vi kan jobbe med denne nye teknologien sammen med lokale samarbeidspartnere, sier Røsberg.