Svein Ove Myrbostad (48) har drevet i bruktbilbransjen i over 20 år. Han driver Car 4 You sammen med Terje Malme, i nesten nye lokaler i Malmefjorden. Her har de et bra utvalg av nyere brukt, biler som i bunn og grunn ser som nye ut. Og det går stort sett i bensin og diesel, selv om en og annen elbilen også slenger innom.

– Det er jo mye snakk og mye skremsel om at det er galskap å kjøpe fossil bil, spesielt diesel. Men kjære vene, vi bor jo på distriktet. Her er det lange avstander og mange som pendler. Det er heller ikke alle som orker styret med ladekabler og jakt på hurtigladestasjon. En moderne diesel går jo ofte på 0,4 på langkjøring. Så diesel er fortsatt et godt alternativ for mange på våre kanter. Vi merker ikke noen nedgang i etterspørselen. Her går det jevnt og trutt, sier Myrbostad.

Liker godt elbiler

Han har overhodet ikke noe imot elbiler. Og kan tenke seg å anskaffe seg en sjøl på sikt. Fordi det blir stadig kortere ladetid og stadig bedre rekkevidde. Men rekkevidden på en moderne dieselbil er det vanskelig å slå, understreker han.

– Det er viktig å huske på at det er i storbyer som Oslo og Bergen at dieselbilen blir sett på som en fiende av politikerne. På grunn av NOx-utslippet. Her på bygdene er ikke dette noe stort tema. Nyere dieselmotorer forurenser svært lite. Ekstremt lave Co2-utslipp. Jeg kommer til å kjøre fossilbil i mange år til, sier Svein Ove.

Så kommer Anders Brekke fra Molde innom bilbutikken. Han kjører en elektrisk Golf. Og nå har han prøvekjørt en 2015 Skoda Octavia stv med 105 hk diesel. Sterk og gjerrig. Midt i blinken som familiebil.

Diesel for langturene

– Jeg pendler mellom Molde og Fræna daglig med elbilen. Genialt. Men nå skal vi ha en stor bil nummer to. En bil for familien. En bil der vi ikke trenger å tenke på rekkevidde. Samboeren min er fra Tyskland, vi kjører dit et par ganger i året. Da funker det ikke med elbil. Vi vil ha en skikkelig dieselbil. Ja takk, begge deler, sier Anders Brekke.

Slik er det også veldig mange andre som tenker, ifølge Svein Ove Myrbostad.

Svein Ove Myrbostad selger ikke noe mindre fossilbiler nå enn før. Mellom 50 og 100 i året. Foto: EIRIK HEEN