Molde: Sjelden har så mange lærere søkt om videreutdanning som i år. NTB kunne denne helga melde at over 10.000 norske lærere søkte før fristen gikk ut 1. mars.

– Nå er det viktig at kommunene godkjenner flest mulig søknader innen 15. mars, slik at lærerne som ønsker og trenger faglig påfyll får dette, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H) til NTB.

Økning i Molde

Også i Molde kommune merker de en viss økning. Totalt har 41 lærere, inkludert lærere fra kulturskolen og voksenopplæringen, søkt om etterutdanning i år.

– Det er en liten økning sammenlignet med i fjor. 32 av søkerne er fra grunnskolen. Men vi har ikke fått vurdert søknadene enda, så hvordan vi lander dette, er ikke bestemt, sier Ivar Vereide, fagsjef skole Molde kommune.

Mangler kompetanse

Tall fra Kunnskapsdepartementet viser at mange lærere i fylket ikke oppfyller Stortingets kompetansekrav, som ble vedtatt opprettholdt i midten av februar. Kompetansekravet gjelder engelsk, matematikk og norsk, i tillegg til tegnspråk og samisk, hvis du som lærer skal undervise i disse fagene.

– Hvilke fag søker lærerne om?

– I Molde kommune har vi prioritert engelsk, matematikk og norsk, i tillegg til spesialpedagogikk. Det er derfor en overvekt som søker dette. I samarbeid med kommunene i Romsdal og NTNU har vi også regionale tilbud i engelsk og norsk – det er naturlig at disse blir prioritert. Engelsktilbudet er i samarbeid også med nordre Sunnmøre. Da blir dette gjennomført her i regionen i stedet for at de skal reise vekk på samlingene, sier Vereide.

Også nasjonalt er det matematikk (2.059 søkere), norsk (1.746 søkere) og engelsk (1.678 søkere) som dominerer, viser oversikten fra NTB.

Bare halvparten får tilbud

Ivar Vereide sier det trolig bare blir halvparten av årets søkere i Molde som får tilbud om videreutdanning.

– Skolene skal først lage ei prioriteringsliste ut ifra hvilke behov de har, slik at vi får god samhandling mellom skoleledelse og de som har søkt. Så skal også vi sette opp en priori-

tering, og drøfte dette med re-presentanter fra de tillitsvalgte. Naturligvis har vi også ei økonomisk ramme vi må forholde oss til. I inneværende år var det godkjent 21 slike plasser, og jeg regner med at vi kommer til å lande på cirka samme nivå i år. Ut ifra rammene vi har i dag, vil det ligge på dette nivået helt fram til 2025.

– Har det blitt tilført ekstra ressurser til videreutdanning av lærere?

– De siste par årene har vi fått styrket rammene på skoleområdet, og en del av dette er satt av til videreutdanning. Men det handler ikke bare om økonomi, vi må også se på det praktiske som må ordnes, for eksempel hvor mange vi kan ha ute til enhver tid. Ut ifra modellen vi har, så blir lærerne i videreutdanning frikjøpt i 37,5 prosent av stillingen slik at de kan arbeide med studiene. Dette setter noen begrensninger for hvor mange som kan være i et videreutdanningsløp, også ved den enkelte skole, sier Vereide.