MOLDE: Et stort knippe fra lokalt næringsliv og Molde kommune var nylig samlet på Molde Fjordstuer for å presentere godt nytt for alle som vil besøke Hjertøya i sommersesongen, men ikke har egen båt: Det blir fortsatt skyss til Hjertøya de kommende tre somrene.

Som kjent er båtskyss til Hjertøya en dyr affære som ikke har nok trafikk til å unngå underskudd. Derfor trakk Romsdalsmuseet og kommunen som sto for skyssen før, inn årene.

Classic Norway ved roret

De siste fire somrene, tre i spleiselag, har Classic Norway tatt roret for å sikre båtskyssen.

– Vi har fått med oss de fleste videre fra siste runde. Noen har takket for seg, og til dem sier vi tusen takk for at de stilte opp, sier Ole Erik Berg i Classic Norway.

Så langt bidrar partnerne (se faktaboks) med 625.000 kroner, litt mindre enn i 2015.

For hver 100-lapp i hele båtprosjektet, dekker billettinntekter 29 kr, spleiselaget 71 kr.

– En gave til Molde

Mette Sæter i Classic Norway har jobbet med båtskyssen, og sa til gruppa rundt bordet:

– Vi er ydmyke som får jobbe for deres støtte og bidrag. Hjertøy-ruta er en gave til Molde, til MOIs friluftsskole, og alle som liker å ta Stikk ut-poster.

Berg opplyser at den fine sommeren i fjor ga godt besøk: nær 4.000 tok båten. Men sesongene svinger mye med været. I 2015 tok bare 2221 båten.

Medio juni til skolestart

Sommerens rute vil starte 17. juni på Hjertøydagen, og til 19. august, siden august ofte har mye godt vær. Mandager blir kviledag for båt og skippere.

Det er Classic Norways Nordic Lady som i hovedsak skal brukes i Hjertøy-ruta, av og til Frida-båten. De ulike kapteinene velger hvilken de bruker.

Sanden satte stemninga

Spleiselaget var preget av entusiasme for prosjektet. Den ble understøttet av Jarle Sanden, direktør for Romsdalsmuseet som har avdeling på øya:

– Det er viktig for mange å komme på den høgeste topp. Poenget med Hjertøya er motsatt: å ligge lavt, med tærne foran, og se fjord og fjell bak.

Sanden trakk også fram Hjertøyas Venner, Schwitters, natur og historie på øya.

Ordfører skapte temperatur

Ordfører Torgeir Dahl kom med en utfordring som skapte litt temperatur rundt bordet:

– Det er sterke følelser knyttet til Hjertøya, og de fleste trenger skyss for å komme dit. Derfor har kommunen vært med. Men tanken har vært at reiselivet skulle greie å utvikle tilbudet der. Lykkes vi med det? Hvis ikke, spørs det hvor lenge kommunen vil være med.

Dahl pekte på at Hjertøya er et attraktivt sted og burde ha mulighet til å utvikle lønnsomme reiselivsprodukt.

– Skyter oss i foten

Erik Berg, en av initiativtakerne da spleiselaget kom i gang, sa: – Jeg er enig i at dette må bli kommersielt etter hvert. Men skal vi lykkes med det, må det først gå en båt. Hvis ordføreren vil trekke støtten om det ikke blir kommersielt, skyter vi oss i foten. Classic Norway tar på seg å drifte båten, men andre må utvikle turistprodukta.

Toalett, strøm og ny trend

Flere, også Sanden, pekte på at toalett og strøm er viktig å få på plass om man skal lykkes med attraktive turisttilbud.

Samtidig ble det pekt på en trend blant cruiseturistene, som kan danne grunnlag for kommersielle turistopplevelser på Hjertøya: færre deltar på gruppeutflukter på land, flere etterlyser individuelle opplegg.

Ragnar Heggdal i Classic Norway avsluttet i en optimistisk tone: – Før kom cruiseturistene med høyhæla sko, nå kommer de i fjellsko. Tida er med oss. Dette skal vi få til!