Prosjektet for ferjefri strekning fra Kristiansand til Trondheim blir trolig utsatt med nye 17 år. Statens vegvesen har laget en ny foreløpig strategi for prosjektet, som ble presentert på et seminar for fylkeskommunene på Gardermoen 5. februar. Det var Klassekampen som først skrev om saka. Strategien er foreløpig ikke presentert for Stortinget.

– Det som uroer meg, er at når noe blir skjøvet så langt ut i tid, så har vi ingen trygghet for at alle prosjekta kommer på plass, sier fylkesordfører i Møre og Romsdal, Jon Aasen (Ap), til Klassekampen.

- Ligger fast

Leder i Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Helge Orten (H), sier det var nødvendig med en endring i framdriften.

- I utgangspunktet da prosjektet ble lagt fram var nok målsettingen om 20 år veldig optimistisk. Slik må det ofte være når en skal forsøke å bygge noe. I ettertid ser vi at prosjektet har betydelige økonomiske utfordringer i kamp med andre prosjekter i NTP, og enkelte strekninger har teknologiske utfordringer. Dette og flere andre faktorer gjør at vi har bedt Statens vegvesen om en revidert framdriftsplan, sier Orten til Rbnett.

- Prosjektet Ferjefri E39 ligger fast, så det er et spørsmål om hvor fort det er mulig å realisere.

Han peker på kryssingen av Sognefjorden som ett av prosjektene som er vanskeligst å løse, og derfor mest naturlig å utsette. Det er Aasen enig i, men han er mer bekymret for en mulig utsettelse:

– Jeg skal ikke mane fram skrømt på høglys dag, men når dette blir strekt ut i tid, slik vegvesenet nå forbereder seg på, går flere prosjekt over til å være fine planer uten realisering, sier Aasen til Klassekampen.

Kostnadsøkning

Da Stoltenberg-regjeringen lanserte prosjektet i 2013, var det med et mål om ferdigstillelse i løpet av 20 år. I Nasjonal transportplan (NTP) for 2010-2019 og NTP for 2014-2023 var målet det samme, ferjefri innen 20 år. Senest i 2016 fastsatte Statens vegvesen målet om 20 år.

Siden prosjektet ble lansert har totalkostnadene økt til 340 milliarder fra 150 milliarder kroner. Kostnadsøkningen har fått flere til å reagere.

I NTP 2018-2029 var målet om 20 år borte:

«Regjeringen vil ikke knytte ferdigstilling av ferjefri E39 til et bestemt årstall. Fremdriften i arbeidet med å realisere ferjefri E39 vil bl.a. være avhengig av det økonomiske handlingsrommet og det videre planarbeidet, herunder arbeidet med de teknologiske løsninger for de store fjordkryssingene.»

Kostnadsreduksjon

Behovet for kostnadsreduksjon på strekningen Ålesund-Molde har vært kjent lenge. Da Stortinget behandlet saka i fjor sommer ble det slått fast at prislappen på 38 milliarder kroner måtte reduseres betydelig før en kunne sette i gang med byggingen. Prislappen er allerede strammet inn:

  • Selve fjorkryssingen, Møreaksen, er redusert med to milliarder til 14 milliarder kroner.

  • I den foreløpige utredningen av Digernes-Vik er kostnaden halvert fra 9,8 til 4,8 milliarder kroner.

  • Erfaringen fra de to øvrige strekningene tilsier at også kostnaden for Julbøen-Bolsønes kan halveres.

Til sammenlikning har Rogfast en prislapp på 17 milliarder kroner, mens Hordfast er beregnet til 35 milliarder kroner. Stortinget skal igjen ta stilling E39 Ålesund-Molde i 2021. Daglig leder Harald Espeland i Møreaksen AS forventer anleggstart så tidlig som mulig etter dette.

- Rogfast er under bygging. Møreaksen og Hordfast er de to neste prosjektene som skal bygges i følge NTP. Dette må komme frem også i Statens vegvesen sin strategi for E39, sier Espeland.

Møreaksen, Hordfast og Rogfast blir prioritert siden en er kommet langt i planleggingen og på grunn av verdiskapningen.

- Så vil det selvsagt være større spenning knyttet til hvor fort Statens vegvesen ser for seg at det kan fylles på med nye prosjekter deretter.

Espeland peker på at det er Stortinget som tar den endelige avgjørelsen.