VESTNES: Det var etter at Statens vegvesen hadde lagt fram sitt forslag til trasé for ny veg fra Digerneset via Dragsundet til Vik i Tomrefjord at Frank Sve omtalte planene som et luftslott. Hans begrunnelse var at kostnaden på 20 milliarder for vegen fra Digerneset i Skodje fram til grensa mot Molde er altfor høg.

Han karakteriserte deretter forslaget fra Statens vegvesen som en gavepakke til Romsdalsaksen, Frode Gjelstenli er glad for gavepakken.

Politisk støy

– Det er bra med politisk støy i denne viktige saka. Det var det lite av under høringsrunden i 2011. Mye har endret seg siden da; sjukehuset blir flyttet til Hjelset, Tresfjordbrua er på plass og teknologien for flytebruer er høgaktuell. Vi vil arbeide for å få snudd fylkespolitikerne til å utrede Romsdalsaksen skikkelig. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har uttalt at dersom det kommer politisk krav om ny utredning, er han åpen for dette. Han sa også at han ikke vil straffe Møre og Romsdal med å ta ferjefri E39 i fylket ut av køen i NTP dersom man vil ha ny vurdering. Jeg var sjøl til stede på møtet i Brattvåg der han sa dette, sier Frode Gjelstenli.

Han står fast ved at Romsdalsaksen har flere fordeler framfor Møreaksen, både økonomisk og miljømessig. Dessuten blir det kortere avstand for gjennomgangstrafikken nord-sør, og man unngår lange tunneler. Man kan bruke større deler av dagens vegnett, Eksportvegen over Ørskogfjellet kan samtidig rustes opp. Andre argumenter er hensynet til turisme og målet om å legge nyvegen utenom bysentrum og tettbygde områder.

Tid og økonomi

Frode Gjelstenli frykter at dersom man starter Møreaksen med å bygge tunnel fra Vik til Otrøya, kan det gå årevis før nyvegen fra Digerneset er ferdig, uansett hvilken trasé man velger. Da blir trafikkforholdene på vegen fra Vestnes til tunnelinnslaget på Vik svært belastende på ubestemt tid.

– Utredningene som ble gjort i forkant av at Møreaksen ble valgt, var ikke gode nok. Vi i Romsdalsaksen gjør en jobb samfunnet burde gjort, Vi vil fortsette å ta kontakt med dem som bestemmer, vi vet at vårt krav om ny utredning av Romsdalsaksen har brei støtte i befolkningen i store deler av fylket, sier Frode Gjelstenli.

Både Mørebenken, fylkestinget og kommunestyrene i Vestnes og Molde har sagt ja til Møreaksen, dette gjelder også Frank Sve. Men Gjelstenli tror ikke støtten lenger er så entydig som dette kan tyde på.

– Jeg frykter at vi er i ferd med å bygge ned fylket med bompenger. Det er en grense både for vilje og evne til å betale bompenger, og vi vet jo ikke hva dette vil koste. Foreløpige tall som er lagt fram viser at det blir veldig dyrt, Romsdalsaksen vil bli billigere og bedre, sier Frode Gjelstenli.