Ansettelsen av Pål Farstad som reiselivsdirektør for Nordvestlandet, er en spennende ansettelse. Vi har trua på at Farstad har egenskapene som trengs for å utvikle destinasjonsselskapet Visit Nordvest videre.

Farstad var fram til stortingsvalget i september medlem av Stortinget, med næringsutvikling som spesialfelt. Han har erfaring både som lokalpolitiker i Kristiansund, fylkespolitiker for Venstre og som stortingspolitiker i fire år. Gjennom sitt politiske virke er Pål Farstad godt kjent i alle delene av fylket. Kunnskapen vil komme godt med når han skal bygge allianser for at reiselivsnæringen skal bli mer lønnsom, og at vår del av landet skal markedsføres på beste måte som reisemål. Visit Nordvest er et selskap som i hovedsak har stått for felles markedsføring av Nordmøre og Romsdal som reiselivsmål.

Reiselivet som næring er inne i ei voldsom endring. I likhet med annen industri er man avhengig av at det blir penger og fortjeneste i næringa. Nå handler det om lokal verdiskaping. I Romsdal, som i resten av Møre og Romsdal, har man vært mest opptatt av å telle hoder, besøksrekorder og mengde turister, og mindre opptatt av å se hvor mye av omsetningen som blir igjen lokalt og kan skape arbeidsplasser. Vi er glad for at stadig flere ser at verdiskapingen ikke ligger i hvor mange cruisebåtturister som kommer, men hvor mye penger som blir igjen lokalt etter at båtene og turistene har dratt.

Den nye reiselivsdirektøren vil måtte arbeide i et terreng i sterk endring. Gamle forretningsmodeller utfordres. Framover kommer mye til å handle like mye om å utvikle gode, lønnsomme reiselivsprodukt, som å markedsføre det bestående. Pål Farstad har markert seg som gründerforkjemper med omsorg for nyetablerere. Reiselivet preges også av digital forandring, for eksempel ved at markedsføring i større grad foregår via nettsteder der gjester deler erfaringer og anbefalinger, for eksempel Tripadvisor. Som politiker hadde Pål Farstad utsagnet: «Jeg bruker handlingsrommet når jeg ser det ligger der». Den nye reiselivsdirektøren vil få bruk for både guts og samarbeidsevner for å gjøre reiselivet til ei viktigere og mer lønnsom næring.