MOLDE: Han reagerer på flere påstander i intervjuet med Frank Sve.

– Når det står at de tre byene har satset på at Staten vil legge milliarder av kroner i bypakkene og at resultatet blir null, er det direkte feil. Ålesund er ført opp med 400 millioner kroner til Lerstadvegen i første del av NTP-perioden, Molde med 900 millioner kroner til bypakken i andre periode av Nasjonal Transportplan, sier Torgeir Dahl til Romsdals Budstikke.

Kostnadene til bypakken i Molde er regnet til 2,2 – 2,4 milliarder kroner, uten at man har detaljregnet på dette.

–Departementet har gått gjennom tallene og ikke bedt oss justere det, sier Dahl.

By mot land

Torgeir Dahl er enig med Frank Sve at det er feil å ruste opp gang- og sykkelveger på steder med liten trafikk på bekostning av trafikktunge områder i byene. Men her mener Dahl at samferdselsutvalget og fylkestinget må ta sin del av skylda for dette.

– Ett eksempel på dette er trafikksikringstiltak i Årødalen, det mest trafikkfarlige punktet i fylket. Det er prioritert på topp med en kostnad på 80 millioner kroner. Men det har ikke fått penger. I stedet går midlene til områder med langt mindre trafikk enn det vi har i byene. Vi krever at våre prosjekt må bli prioritert og realisert i vedtatt rekkefølge, understreker Torgeir Dahl.

Etterlyser helhet

– Fylkeskommunen mangler en helhetlig bypolitikk. Områder med størst trafikk blir lavest prioritert. Dette må det gjøres noe med, her har Samferdselsutvalget et stort ansvar. Frank Sve må ta sin del av dette ansvaret, alle vet at Samferdselsutvalget har en veldig sterk posisjon i fylkestinget, sier Torgeir Dahl.