I dag er det første skoledag for tusenvis av barn i Møre og Romsdal. Gjennom sommeren har mange av dem deltatt i den digitale lesekampanjen Sommerles. I vårt fylke deltar alle kommer unntatt Herøy og Rauma. Kampanjen koordineres av bibliotekene i hver enkelt kommune og bidrar til økt leselyst blant barn. En viktig ambisjon er at leseferdighetene utvikles gjennom skoleferien. For mange er det også utviklende å lære at bøker og lesing ikke nødvendigvis henger sammen med skole og lekser. En god ambisjon med Sommerles er rett og slett å stimulere til leselyst.

Det er viktig at gode ideer blir eksportert videre. Sommerles startet i Vestfold i 2015. To år seinere deltar over 300 av landets kommuner i kampanjen. Dette viser hvordan en god idé kan videreutvikles. Alle elever mellom 1. og 7. trinn kan delta i kampanjen. Man oppretter en digital konto, og registrerer alt man leser gjennom de tre sommermånedene. På biblioteket kan man hente premier, delta på fellesarrangement og låne bøker.

Ved siden av å registrere antall sider utfordres barna til å beskrive det de har lest gjennom korte kommentarer og bokmeldinger. Også lydbøker kan registreres. Flere steder i landet melder bibliotekene at Sommerles fungerer godt for begge kjønn, i flere kommuner har man jobbet spesielt for å rekruttere gutter. I fjor deltok 310 000 barn i kampanjen. Man håper på ny rekord dette året.

I flere år har man fryktet at digitale løsninger skulle ta over for papirboka. Så langt har ikke det slått til, heller ikke blant de unge. Gjennom en digital kampanje som Sommerles legger man opp til å skape interesse for lesing, uavhengig av kanal. I tillegg gir kampanjen digital trening for de aller yngste. Å utvikle gode leseferdigheter skal ikke være skolens ansvar alene. Sommerles-kampanjen kan utvikles videre, og at det gode samarbeidet mellom skoler, foreldre og bibliotek kan fortsette i sommermånedene. Det kan også gjøre skolestarten lettere for mange.