Elbil-ferie i Norge null problem

Hurtigladere fra Kristiansand til Tromsø. Men Finnmark kan utfordre.

Nå finner elbilistene ladestasjoner over hele landet - nesten. Her Roald Fiksdal og Geir Inge Lien under åpningen av den nye ladestasjonen på Vestnes i juni. Foto: Olav Skjegstad

Elbil til lading. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Nyheter

Norsk elbil-ferie går bra, med hurtigladere fra Kristiansand til Tromsø. Lenger nord kan det bli mer utfordrende, men det viktigste er uansett god planlegging.


– Elbilen er vårt åttende familiemedlem

Familien Seljehaug fra Averøy fyller akkurat en Tesla Model S. Med 145.000 kjørte kilometer siden mai 2014, har de trolig bortimot norgesrekord i elbilbruk.



 

– Det viktigste er å planlegge turen og finne ut hvor det er ladestasjoner langs veien, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF og reklamerer sterkt for NAFs ruteplanlegger på nett,

Nord for Tromsø skorter det på hurtigladere, noe som gjør at ladetiden fort kan bli rundt åtte timer. Ellers i landet skal det fint gå an å dra på bilferie med elbil. Sjekk www.ladestasjoner.no.

Testet ut elbilferie

Ei som har erfaring med nettopp dette er Malin Jacob. Hun skriver for bloggen Grønne jenter, og dro på rundtur i Sør-Norge med elbil – rett og slett for å sjekke om det gikk an.

– Det gikk over all forventning! Det var mye enklere enn vi hadde trodd, sier hun entusiastisk.

Turen gikk fra Oslo til Telemark og Odda, og deretter sørover, til Haugesund, Stavanger og Arendal. På forhånd hadde hun og hennes to reisekompanjonger bekymret seg for om de kom til å bli sittende fast midt på fjellet, tomme for strøm på bilen.

Nettopp dette kalles rekkeviddeangst, et kjent begrep for dem som kjører elbil og beskriver redselen for å ikke komme fram før bilen går tom for strøm. I Jacobs tilfelle var rekkeviddeangsten unødvendig.

– Det var nesten litt skuffende. Vi ville dra den skikkelig langt og se om det faktisk var mulig å dra på bilferie med elbil, men det gikk jo så bra, sier hun.

Større rekkevidde

Dagens elbiler har en helt annen rekkevidde enn de første elbilene som kom på markedet. Ifølge Engebretsen kan bilene med størst rekkevidde kjøre cirka 50 mil før de må lades.

– Jeg tør ikke garantere at du kjører fra Oslo til Trondheim uten å måtte lade bilen. Det kommer helt an på kjøreatferden til sjåføren. Men dagens biler kjører i cirka 50 mil uten å lade, kanskje 60 til og med, sier han.

Jacobs kjørte en bil med en rekkevidde på 200 km, og stoppet rundt hver tredje time. Ladetiden er fra 20 minutter til en halvtime på hurtigladestasjonene.

– Det er annerledes enn en vanlig biltur, man må stoppe for å lade ofte. Men det er jo uansett deilig å strekke på beina, sier hun.

Tips til elbilisten på ferie

  • Inkluder barna i planleggingen av elbil- ferien. La dem lete etter ladestasjoner og finne på aktiviteter mens bilen lader.
  • Se på ladetiden underveis som kvalitetstid. Parker nær ladestasjonen, ta en matpause og strekk på beina. Men flytt bilen eller kjør videre når du har nok strøm. Flere skal lade.
  • Det finnes en rekke apper med oversikt over ladestasjoner med informasjon om parkering og pris.
  • Hurtigladestasjoner er elbilens bensinstasjoner. Du lader det en typisk elbil trenger i løpet av en halvtime – lenger når det er kaldt, raskere når det er varmt.
  • Unngå å lade batteriet helt fullt hvis du ikke må. Det skåner batteriet. Batteriet lades også saktere jo mer strøm det har – når du kommer over 80 prosent vil du se at ladetiden øker.
  • Elbilister har mange fordeler. Muligheten for å kjøre i kollektivfeltet er en, fritak for bompenger er en annen. I noen kommuner er det gratis å parkere på offentlige parkeringsplasser. Sjekk før du parkerer. På private plasser gjelder vanlige takster.
  • Bruk ladevett – ikke okkuper ladestasjonene dersom du ikke må lade. Respekter kø foran ladestasjonene og vent på tur. Heng opp ladekabelen etter bruk. Oppdager du feil på ladestasjonen, ring servicenummeret og meld ifra.
  • Hjemme bør du lade over natten, bruk hurtiglader bare på langtur,

Kilde: NAF