VEILEDNING – Vi forventer at arbeidsgivere tar ansvar for å rekruttere ved å fremstå som attraktive, tilby veiledning og konkurransedyktig lønn til nyutdannede lærere, sier Hedda Eia Vestad i Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet. Bildet er tatt i en annen sammenheng. (Foto: Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB scanpix )

VEILEDNING – Vi forventer at arbeidsgivere tar ansvar for å rekruttere ved å fremstå som attraktive, tilby veiledning og konkurransedyktig lønn til nyutdannede lærere, sier Hedda Eia Vestad i Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet. Bildet er tatt i en annen sammenheng. Foto: Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB scanpix

Én av fire nyutdannede begynner ikke i skolen

Blant faglærer-utdannete, begynner bare halvparten som lærere.

25 prosent av alle nyutdannede lærere begynner ikke å jobbe i skolen. Det er blant PPU- og faglærerutdannelse at prosenten trekker mest ned.

Her er det henholdsvis 68,6 prosent og 51,7 prosent av nyutdannede lærere som jobber i skolen året etter de blir uteksaminert, skriver Aftenposten . Blant nyutdannede med allmenn- eller grunnskolelærerutdanning jobber 86 til 90 prosent i skolen året etter fullført utdanning.

Leder Hedda Eia Vestad for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet sier det er uholdbart.

– Vi forventer at arbeidsgivere tar ansvar for å rekruttere ved å fremstå som attraktive, tilby veiledning og konkurransedyktig lønn til nyutdannede lærere.

Statssekretær Bjørn Haugstad (H) i Kunnskapsdepartementet mener også at arbeidsgiver burde strekke seg ytterligere for å møte nyutdannede.

– Når det kommer til å drive aktiv rekrutteringspolitikk, har store deler av offentlig virksomhet en del å lære av det private, sier han.

Mai Lill Suhr Lunde ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning (ILS) tror litt av grunnen er at tyngre fagbakgrunn gir PPU-studenter bedre forutsetninger for å finne jobb utenfor skolen.

Tallene legges fram i rapporten «Gnist Indikatorrapport 2016». Gnist er et samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet, partene i arbeidslivet og andre aktører i skolesektoren, hvor formålet blant annet er å øke kvaliteten på utdanningene.

Mer å lese på Rbnett:
 
Leses nå
 
Nyheter

Så mye fritid har vi på en gjennomsnittsdag

Halvparten av oss er svært fornøyd.

– Jeg er frustrert og forbannet og føler meg innesperret på min egen eiendom

Telenor har ennå ikke ryddet – to og en halv måned etter uhellet.

Slår alarm om synkende sædkvalitet

Antall sædceller er halvert på under 40 år.

Brunvoll kuttet mindre enn mange andre

Satset på flere bein enn offshore.

Treåring utløste nødanrop ved Ålesund

Leter etter en fritidsbåt i området.