– Med kampanjen «Hold Midt-Norge rent» ønsker vi å bidra til at strender fra Helgelandskysten til Romsdalshalvøya blir ryddet, forteller informasjonsrådgiver Arne Buseth i RIR.

Mer enn bare én dag

Sammen med ni andre renovasjonsselskap i Midt-Norge, ønsker de å gjøre 6. mai til mer enn kun én aksjonsdag.

– Vi legger opp til en kampanjeperiode fra 1. mai til 20. juni, men selvfølgelig med mulighet til å rydde både før og etter, opplyser han.

– Sakene gjør inntrykk

Buseth forteller at oppmerksomheten rundt forsøpøing i havet trolig aldri har vært større enn i vår.

– En strandet hval, en torsk med flaske i magen, plast i Barentshavet og på havets dyp. Sakene gjør inntrykk, og mange har fått øynene opp for at vi må gjøre en innsats for å hindre at avfallet havner i sjøen. Alle som vil være med å plukke avfall i strandsonen, oppfordres til å melde seg på kampanjen.

Kampanjen er en videreføring fra i fjor. Da var seks selskaper med, og det ble samlet inn 110 tonn avfall. I år er det fire selskap som har meldt seg på, og kampanjen dekker hele kysten fra Midsund til Leirfjord i Nordland. 24 985 kilometer med strandlinje til sammen.

Målet: Mer enn det dobbelte

Målet for årets kampanje er å samle inn 246 tonn med avfall.

– Det er et veldig realistisk mål, mener Buseth, men vi klarer det ikke uten innbyggernes hjelp. Vi oppfordrer organisasjoner og enkeltpersoner til å gjøre en innsats for å rydde bort plast og annet avfall langs strendene våre. Når ryddeaksjonen er ferdig vil renovasjonsselskapene sørge for å hente avfallet, og sende det videre til forsvarlig behandling, sier Bruseth.

10.000 kroner i premie

Som en ekstra inspirasjon til alle som ønsker å delta, vil det bli kåret «årets strandrydder» for Midt-Norge og for lokalområdet. Kåringen foregår ved loddtrekning blant organisasjoner og enkeltpersoner. Premien er 10.000 kroner.

De som vil delta oppfordres til å melde seg på nettsiden www.holdmidtnorgerent.no, eller å kontakte sitt lokale renovasjonsselskap.

Tirsdag var samarbeidspartnerne samlet for å gjøre de siste forberedelsene til årets kampanje. Fra venstre Marianne Brødreskift (Fosen Renovasjon), Solfrid Hoel Varskog (Envina), Tone K. Berg (Trondheim Renholdsverk), Øyfrid S. Knudsen (Innherred Renovasjon), Arne Buseth (RIR), Bård Sandnes (Midtre Namdal Avfallsselskap), Arne Kristian Mo (HAMOS), Toril Haltbrekken Forsmo (SHMIL) og John Olav Skjesol (Steinkjer kommune).