Denne uken samles Norges flinkeste kjemi-elever på Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo. Elevene er fra åtte ulike fylker: Akershus, Hordaland, Rogaland, Møre og Romsdal, Oslo, Rogaland, Sør-Trøndelag, og Finnmark.

Mellom dem er Fredrik Meringdal, opprinnelig fra Hjelset, opplyser Universitetet i Oslo i en pressemelding. Meringdal er elev ved Norges toppidrettsgymnas, Bærum.

Han deltar denne uka på den norske finalen i kjemi-OL, sammen med 16 andre elever fra andre landsdele

Selve finalen holdes fredag 24. mars, men hele uken brukes til grundig forberedelse. Fra mandag til torsdag vil de få undervisning og lab-oppgaver som forberedelse til finalen. Professorer fra mange ulike fagområder holder foredrag for finalistene. Det faglige nivået er svært høyt, men det er forventet at finaleelevene skal være i stand til å følge opplegget.

Det er Norsk Kjemisk Selskap som står bak arrangementet, men Universitetet i Oslo støtter det, blant annet gjennom at Kjemisk institutt er vertskap og bidrar med lokaler, lab-ressurser og annen sponsing.

Kjemi-OL i Norge er delt opp i tre runder. I første runde deltok 1126 elever fra 115 ulike skoler. 165 av disse elevene kom videre til andre runde. Både første og andre runde holdes på de enkelte skolene. Nå, i den tredje runden, konkurrerer landets 17 flinkeste kjemi-elever om fire plasser i den internasjonale kjemiolympiaden, som går av stabelen i Nakhon Pathom, Thailand 6. -15. juli.

I tillegg til kjemi-OL, arrangeres også olympiade i biologi, informatikk, fysikk og matematikk (Abelkonkurransen).

Høyt nivå

Førstelektor Hans- Petter Hersleth mener nivået på elevene som har kommet seg til finalen er høyt.

– Det er 1126 elever som er med i 1. runde, 151 i 2. runde, og nå er de 17 beste igjen. Så nivået er høyt, sier han i en pressmelding.

De fire beste inviteres med i den internasjonale finalen.

– For å bli best i finalen, må du også ha evnent til rask å ta til deg og lære deg nytt stoff, nemlig det vi underviser i finaleuka, sier førstelektoren.

Skal skape oppmerksomhet rundt faget

– Formålet med olympiadene er å skape oppmerksomhet rundt realfag og formidle at Universitetet i Oslo setter stor pris på solid realfaglig kompetanse. Det er svært viktig å ta realfag på videregående for å forstå de grunnleggende tingene vi driver med innen realfag og teknologi på Universitetet i Oslo, sier Morten Dæhlen, dekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Han tror Olympiaden betyr en god del for de flinkeste realfags-elevene fordi de får møte andre elever som er like flinke, og blir testet på ting de ikke har blitt testet på før.

–  Dette er nok viktig motivasjon for dem.

–  Samfunnet trenger realister for å løse både helse- og klimautfordringer, og jeg tror realfagsolympiadene bidrar til å motivere elever til å gå videre med realfag.