MOLDE: Etter at Opel viste elbilen Ampera-e for første gang på bilutstillingen i Paris i oktober 2016, har interessen blant norske kunder vært stor.

De første bilene leveres til Norge om fire måneder, og den norske importøren kan melde om massive ordrebunker. Norske Opel-forhandlere skal ha solgt Ampera-e for 1,2 milliarder kroner, melder importøren i en pressemelding. Det skal tilsvare vel 3700 biler.

Det nærmer seg

Sveinung Julnes hos Årø Bilsenter AS sier at det ligger an til at de første kundene fra Romsdal får sin Ampera-e i slutten av juni eller begynnelsen av juli.

– Vi har kontrakt på levering av 35 slike biler, de fleste ligger på 350.000 kroner med full utstyrspakke. Ingen av kundene har prøvd bilen eller sett den «live». Det er veldig spesielt og veldig kjekt, sier Julnes.

Opel oppgir rekkevidden til å passere 50 mil, med andre ord Tesla-nivå til en langt lavere pris. Selv om den reelle rekkevidden ganske sikkert blir noe mindre enn 50 mil. Langt er det uansett. Bilen yter over 200 elektriske hestekrefter, og blir dermed heller ingen sinke.

Lang leveringstid

– Ampera-e kommer til å bli en utrolig artig bil. Allerede før den er lansert er det altså lang bestillingskø. En drøm for en bilforhandler. Det som ikke er en drøm er at det kommer til å ta sin tid for de som bestiller en slik bil nå. Det blir fort minst et års leveringstid, vedgår Sveinung Julnes.

Mange av bilene er solgt igjennom det som til nå har vært uvanlige kanaler, ifølge Opel Norge.

– Det vi opplever til fulle, er at norske bilkjøpere velger en ny måte å kjøpe bil på. Det er solgt biler på Twitter, LinkedIn, Facebook og ikke minst på vår bestillingsside på nett. Salgstakten tilsier et salg på nær 10.000 biler på årsbasis, sier administrerende direktør Bernt G. Jessen i Opel Norge.

I fjor ble det registrert totalt 3708 nye Opel personbiler i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det innebærer at Opel-salget økte med 12 prosent fra året før.

Jessen forteller at Norge blir det første landet i Europa som får Ampera-e, men at den store interessen gjør at det kan bli litt ventetid om man bestiller nå.

Ønsker større leveranse

– Vi jobber kontinuerlig med å få flere biler til Norge, og produksjonen planlegges i detalj måned for måned og uke for uke, men slik det ser ut nå vil 2018 bli det store leveringsåret sier Jessen.

I andre halvår av 2018 skal Jaguar komme med sin første elbil, I-Pace, og Jacob Moer Aanonsen, salgssjef hos den norske importøren, kan melde om henvendelser allerede nå.

– Det er stor pågang fra norske kunder. Vi har per i dag cirka 1400 som har meldt interesse for å kjøpe bilen, sier Jacob Moer Aanonsen, salgssjef for Jaguar Land Rover Norge.

I fjor ble det registrert 359 nye Jaguar-er i Norge, det beste tallet de noen gang har hatt.

Audi ruller også ut sin første elbil neste år.

50 mil

– Vår fullelektriske SUV Audi e-tron quattro er på gang neste år. Interessen rundt bilen fra forhandlere, og ikke minst fra kunder, har vært formidabel, så vi legger ikke skjul på at dette er noe vi gleder oss til, sier Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef i Audi.

Audien er en stor SUV som skal ha en rekkevidde på 50 mil og en batteripakke på 95 kWh. Jaguars I-Pace er også en SUV, med samme rekkevidde som Audien. Batteripakken oppgis å være på 90 kWh.

Året etter Audi og Jaguar kommer Porsche med Mission-E, en elektrisk familiesportsbil.

Lange lister

– Selv om vi ikke aktivt har kommunisert at bilen kommer, har vi allerede relativt lange lister hos våre forhandlere med interessenter, sier Morten Scheel, administrerende direktør hos den norske Porsche-importøren.

Teslas Model 3 går i produksjon mot slutten av 2017. Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland hos den norske importøren sier det er over 373.000 reservasjoner på verdensbasis, og legger til:

– Vi kommenterer aldri lokale tall.

Reserverer man en Model 3 i dag, kan man forvente levering fra midten av 2018 eller senere.

Den norske Porsche-importøren melder om mange potensielle kunder på Mission-E. Foto: Porsche
Bernt G. Jessen i Opel Norge kunne få uker etter at Ampera-e ble vist for første gang, legge hånden på en svær bunke med ordrer på bilen. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema