Møreaksen er med i første seksårsperiode

To milliarder kroner settes av i første seksårsperiode av NTP, seks milliarder i siste.

Jubler Regjeringa og støttepartiene setter av penger til Møreaksen i første 6-årsperiode av NTP. Moldeordfører Torgeir Dahl (H), styreleder Olav Gjærland og daglig leder Britt Flo i Molde næringsforum, samt stortingsrepresentant Helge Orten var til stede på pressetreffet for NTP-slippet mandag formiddag. Foto: Ole Bjørner Loe Welde

Stor nyhet på ferjekaia Regjeringa og støttepartiene setter av penger til Møreaksen i første 6-årsperiode av NTP. Moldeordfører Torgeir Dahl (H) var til stede på pressetreffet for NTP-slippet mandag formiddag.

Nyheter

Regjeringa legger inn Møreaksen i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan. To milliarder kommer i den første perioden, seks milliarder kroner i den siste seksårsperioden.


– En gledens dag!

Aukra-ordføreren skålte med formannskapet etter Møreaksen-nyheten


Dette kom fram under et pressetreff om Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018–2029 på fergekaia i Molde mandag klokka 12. På pressekonferansen deltok blant andre stortingspolitikerne Harald Tom Nesvik (Frp) og Helge Orten (H), i tillegg til flere fylkespolitikere, Molde-ordfører Torgeir Dahl (H) og ledelsen i Møreaksen AS.

Berg og Gjerland jubler

Styrelederne i Møreaksen AS og Molde Næringsforum skinte om kapp med marssola da de fikk nyheten om Møreaksen.

Bypakke Molde

Helge Orten ønsket også å berolige innbyggere og trafikanter i Molde om at det ikke vil bli satt trafikk på Møreaksen uten at vegene i Molde er klare for det.

– Det må arbeides med ei bypakke for Molde parallelt. Dette henger sammen. Rekkefølgebestemmelsen som Molde kommune har vedtatt vil stå ved lag, sa han til Romsdals Budstikke.

– Presser fram bytunnel

Dahl: - Utenkelig å dundre trafikk fra Møreaksen inn i Molde sentrum.


Som kjent har ordfører Torgeir Dahl tidligere sagt at det ikke er aktuelt å føre trafikken fra Møreaksen gjennom Molde i dagens vegnett.

På pressekonferansen kom det også fram at politikerne var enige om å prioritere Romsdalen (E136) først, så Møreaksen, og deretter Hafast.

Vi kommer med mer.


LEDER FREDAG 3. MARS

Jubel, men fortsatt forvirring rundt NTP

«Foreløpig har vi ingen oversikt over hvilke prosjekt som ikke blir prioritert.»



Håper på Møreaksen i midtperioden

Bernhard Riksfjord: – Skyves den lenger ut, er regionen holdt for narr.


NTP-avsløringer

Pressekonferansen på fergekaia i Molde var én av flere «NTP-lekkasjer» for Møre og Romsdal.

Onsdag i forrige uke møtte representanter fra regjeringspartiene og støttepartiene pressen i Ålesund og fortalte at Lerstadvegen, krabbefelt på sørsida av Ørskogfjellet og E136 gjennom Romsdalen var på Nasjonal Transportplan.

Dagen før var de på Nordmøre med gladmeldingen om at Betna–Stormyra ble prioritert med 2,1 milliarder kroner.

Jubeldag for transportnæringa

Lastebileierne godt fornøyd med satsinga på eksportvegen.



Orten (H): – Ingen dramatikk om Møreaksen

Nekter å kommentere om prosjektet nå henger i en tynn tråd i NTP.



– Møreaksen lar seg ikke realisere

Borgerlistens Terje Tovan er ikke overrasket over konklusjonen om at Møreaksen er for dyr. Han mener det åpner for andre løsninger.


Avklaring til påske

Også andre regioner rundt om i landet har den siste uka fått jevnlige «drypp» fra NTP-enigheten mellom regjeringspartiene og støttepartiene.

Frank Sve (Frp) og flere fra regjeringspartiene kaller det «tidenes NTP». Men hele bildet over hvilke prosjekter som blir eller ikke blir prioritert, kommer først rett før påske.

– Enighet om ny transportplan

Forhandlingene om Nasjonal transportplan er avsluttet. Tirsdag var dagen for de store lekkasjene.

– Gammelt nytt om vegprosjektene

Else-May Botten (A) vil ha hele oversikten over NTP for Møre og Romsdal