Regjeringa legger inn Møreaksen i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan. To milliarder kommer i den første perioden, seks milliarder kroner i den siste seksårsperioden.
– En gledens dag!
Dette kom fram under et pressetreff om Nasjonal Transportplan (NTP) for 2018–2029 på fergekaia i Molde mandag klokka 12. På pressekonferansen deltok blant andre stortingspolitikerne Harald Tom Nesvik (Frp) og Helge Orten (H), i tillegg til flere fylkespolitikere, Molde-ordfører Torgeir Dahl (H) og ledelsen i Møreaksen AS.
Berg og Gjerland jubler Styrelederne i Møreaksen AS og Molde Næringsforum skinte om kapp med marssola da de fikk nyheten om Møreaksen.
Bypakke Molde
Helge Orten ønsket også å berolige innbyggere og trafikanter i Molde om at det ikke vil bli satt trafikk på Møreaksen uten at vegene i Molde er klare for det.
– Presser fram bytunnel
Som kjent har ordfører Torgeir Dahl tidligere sagt at det ikke er aktuelt å føre trafikken fra Møreaksen gjennom Molde i dagens vegnett.
På pressekonferansen kom det også fram at politikerne var enige om å prioritere Romsdalen (E136) først, så Møreaksen, og deretter Hafast.
Vi kommer med mer.
Jubel, men fortsatt forvirring rundt NTP
Håper på Møreaksen i midtperioden
NTP-avsløringer
Pressekonferansen på fergekaia i Molde var én av flere «NTP-lekkasjer» for Møre og Romsdal.
Onsdag i forrige uke møtte representanter fra regjeringspartiene og støttepartiene pressen i Ålesund og fortalte at Lerstadvegen, krabbefelt på sørsida av Ørskogfjellet og E136 gjennom Romsdalen var på Nasjonal Transportplan.
Jubeldag for transportnæringa
Orten (H): – Ingen dramatikk om Møreaksen
– Møreaksen lar seg ikke realisere
Avklaring til påske
Også andre regioner rundt om i landet har den siste uka fått jevnlige «drypp» fra NTP-enigheten mellom regjeringspartiene og støttepartiene.