Møreaksen er ikke nevnt, men Regjeringen prioriterer å få til bedre veg fra Ålesund til Bjorli.

Det settes av 3,4 milliarder kroner til bypakke i Ålesund, bedre innfartsveg til Ålesund (Lerstadvegen), krabbefelt på sørsida av Ørskogfjellet, krabbefelt ved Stuguflåten/Rødstøl i Romsdalen og ny veg mellom Flatmark, Monge og Marstein.

Møtte pressen i Ålesund

Det var Harald Tom Nesvik (Frp) som slapp nyheten foran et stort pressekorps på Lerstadvegen onsdag.

Verken han eller Helge Orten (H) ville svare på spørsmål om Møreaksen. Prosjektet er neppe med i første del av NTP uansett, og Regjeringen har lagt en lanseringsplan der de slipper vegprosjekter rundt om i landet. Arbeidet med NTP er ikke sluttført - hele planen skal presenteres seinere.

Ålesund er vinneren

I første omgang er Ålesund og langtransporten vinnere.

I tillegg har sunnmørssida av Ørskogfjellet vært en flaskehals.

– Tungtransporten har slitt med å holde høg fart opp mot fjellet, og dette har skapt trøbbel for trafikken. Nå blir det krabbefelt oppover fjellet, noe som gjør det lettere å komme forbi de tyngste vogntogene, sa Nesvik.

Travel død laks

E136 opp Romsdalen er et annet område som nå får penger.

– Det er ingen som har det mer travelt enn en død laks. Fisken må raskt til markedet, og da er vegen opp Romsdalen en utfordring. Nå investerer vi betydelig med å rette opp svingene oppover Flatmark - Monge - Marstein, og i tillegg blir det krabbefelt mellom Rødstøl og Stuguflåten. Med dette utbedrer vi Eksportvegen - til glede for lastebilnæringen og turismen, sa Harald Tom Nesvik og Helge Orten som også hadde med seg støttepartiene ved Pål Farstad (V) og Rigmor Andersen Eide (KrF) da samferdselsnyheten ble lansert.