«Julegaver» og «julaften» er de to ordene mediene benytter oftest i forbindelse med julen, i følge en måling analyseselskapet Opoint har gjennomført. «Julemat», «julekonsert» og «nyttårsaften» kommer også før Jesus.

– Norske aviser nevner julegaver fire ganger oftere enn høytidens hovedperson, sier Oddmund Fredrik Jacobsen Vaagsholm, leder for analyse og rådgivning i Opoint.

De siste fem årene er «julegaver» omtalt 17.000 ganger i gjennomsnitt i desember, «julaften» 16.000 ganger, mens «Jesus» er omtalt 4.000 ganger.

Ikke overrasket

– Jeg er ikke overrasket over Opoints funn, annet enn at Jesus faktisk kommer høyere opp enn julehandel når det gjelder omtale, sier Sunniva Gylver, som er sokneprest i Fagerborg menighet og stipendiat på Menighetsfakultetet i Oslo.

– Syns du Jesus kommer godt ut av undersøkelsen?

– Ut fra mitt ståsted vil jeg gjerne at Jesus omtales mest mulig. Jeg opplever absolutt at det er plass til det glade budskap i mediejulen, men det er krevende å kommunisere tabloid nok til å trenge gjennom, uten å miste substans og nyanser. Juleevangeliet er tidløst og tåler livet og virkeligheten i en fantastisk og forferdelig verden, sier Gylver.

Trenden fortsetter

Ord-trenden fra de siste årene fortsetter ifølge Opoints registreringer også denne julen.

– Forholdet har holdt seg ganske stabilt de siste fem årene som vi har undersøkt, sier Oddmund Fredrik Jacobsen Vaagsholm i Opoint.

Analysen er foretatt etter søk i Opoints database av to milliarder artikler, fra 130 000 daglige nettkilder, sosiale medier, radio, TV og trykte kilder.

Snøfall

Sunniva Gylver er ikke fremmed for at vår tids mytiske fortellinger, enten de heter Narnia, Harry Potter eller Snøfall kan inspirere til å formidle julens budskap i vår tid.

– Juleevangeliet er en fortelling å leve og dø med, som rommer både julegleden, julesorgen og julesmerten, sier hun.