MOLDE: Samhandlingssjef Britt Valderhaug Tyrholm i Helse Møre og Romsdal erkjenner at helseforetaket ikke har klart å ha epikrisen med helseinformasjon om pasienter klar når kommunene overtar ansvaret for pasienten.

Tar saka på alvor

– I brevet fra Molde kommune til Fylkesmannen vises det til at bare én av fire pasienter følger epikrisen med når pasienten utskrives. Hva tenker du om det?

– Vi er ikke fornøyd med det. Vi erkjenner problemet, og vi tar det på største alvor. Derfor har vi stor oppmerksomhet for å få løst utfordringen med å ha epikrisen raskt ferdig, sier samhandlingssjefen til Romsdals Budstikke.

Hun legger til:

– Det er ikke bare Helse Møre og Romsdal som har denne utfordringen. Situasjonen er ganske lik i hele landet.

Valderhaug Tyrholm viser til at helseforetaket har krav på seg om at epikriser skal være sendt innen sju dager. Dette gjelder de pasienter som ikke skal ha umiddelbar oppfølging fra eksempelvis kommunehelsetjenesten.

– Vi ser i brevet fra Molde kommune at helsepersonell søker å få opplysningene som skal være i epikrisene, ved å ta direkte kontakt med behandlerne.

– Molde kommune skriver i brevet til Fylkesmannen at kommunen gjentatte ganger har tatt opp problemet med epikriser med helseforetaket, uten at praksis har endret seg. Hvorfor skjer det ikke bedring?

– Epikriseprosessen er omfattende.Helseforetaket er en stor organisasjon som skal jobbe annerledes. Det blir arbeidet med løsninger som skal sikre at nødvendig informasjon skal være klar når pasienten blir skrevet ut til de kommunale helse- og omsorgstjenester.

Lover forbedring

Samhandlingssjefen berømmer medisinsk avdeling ved Molde sjukehus for å ha tatt tak i epikriseproblematikken.

– Når får vi se forbedringer slik at pasientinformasjon sendes samtidig som pasienten skrives ut?

– I 2017. Klart vi må få til dette, sier Britt Valderhaug Tyrholm.