– Stemmer det at sjukehuset sender informasjon med pasientene på papir?

– Det er for så vidt riktig, men når pasienten for en konvolutt med seg, er det en risiko for at kommunen ikke får tak i informasjonen. Det er en risikabel måte å formidle pasientinformasjon på. Dessuten er informasjonen pasienten får med seg, ofte en annen enn den informasjonen det er viktig at kommunen får for å sørge for riktig og forsvarlig helsehjelp, sier kommuneoverlege Cato Innerdal.

Han viser til at det er avtalt mellom Helse Møre og Romsdal og kommunene at pasientinformasjonen, som kalles epikrise, skal sendes elektronisk til kommunen i forsvarlig tid før pasienten overføres til kommunens ansvar. Helseforetaket har ikke hatt innsigelser mot dette når vi har tatt opp problemstillingen, sier Innerdal.

– Fylkesmannen har tidligere sagt at dette er viktig for at kravet om forsvarlighet skal oppfylles.

– Når vi legger fra tall som viser hvor mange tilfeller det har vært i år der kommunen ikke har mottatt avtalt informasjon, gjelder det elektronisk epikrise. Jeg vil understreke at kritikken fra Molde kommune ikke rettes til enkeltpersoner som helsearbeidere, men til ledelsen i helseforetaket som må sørge for system slik at kommunen får informasjon om pasientene i tide.

– Handler denne saka egentlig om en handelskrig; altså hvem som skal ta regninga når en pasient er klar for utskriving fra sjukehuset?

– Det er ikke utgangspunktet for bekymringsmeldingen fra Molde kommune. Bekymringsmeldingen baserer seg på rent medisinske forhold. Men det er riktig at dette også berører en konflikt mellom kommunen og helseforetaket, sier Cato Innerdal.