Om to måneder vil du merke forskjellen: Når du skrur på radioen, finnes ikke enger de riksdekkende radiokanalene på FM-båndet.

FM-senderne slokkes, og den nye digitale radiokringkastingen (DAB) tar over. I Møre og Romsdal slokkes de store FM-senderne 8. februar 2017. Det innebærer at lytterne ikke lenger kan høre for eksempel distriktssendingene fra NRK Møre og Romsdal på FM-radio.

Ei heller private riksdekkende kanaler som P4. Romsdals Budstikke har lokalradioen Radio1 FM, som fortsatt vil bli å høre på FM-båndet i flere år framover. Da Stortinget onsdag diskuterte overgangen til den digitale radioløsningen DAB, ble det ved hjelp av Arbeiderpartiet flertall for å slutte FM-senderne. Radiodebatten i Stortinget fikk et komikkens skjær over seg ved at Fremskrittspartiets stortingsgruppe stemte imot å innføre DAB nå, mens Fremskrittspartiets statsråder forsikret Stortinget om at beredskapen vil være god når det nye DAB-nettet tar over radiosignalene.

Møre og Romsdal er et spesielt fylke geografisk og samferdselsmessig.

For oss er radio mer enn nyhetsformidling og underholdning. Radioen har en viktig funksjon når det gjelder beredskapen. Mange husker orkanen Dagmar i juledagene 2011, da ble FM-senderne på Reinsfjell og Gamlemsveten slått ut. NRK hevder at med DAB-sendere spredt over hele fylket vil ikke fylket bli lammet på samme måte en gang til. Usikkerheten knytter seg til om det blir mulig å ta inn DAB-signal langs vegene og i de mange tunnelene i Møre og Romsdal. Etter det vi blir fortalt, henger Statens vegvesen etter å klargjøre alle tunnelene for DAB-radio.

En slik seindrektighet er uforståelig, all tid slokkingen av FM-nettet har vært kjent og tidfestet i lang tid. For trafikantenes sikkerhet må Vegvesenet sette alt inn på å få rigget tunnelene raskt for DAB-radio. Når Regjeringen forsikrer at sikkerheten og beredskapen er god når DAB innføres, må vel forsikringen også gjelde Møre og Romsdal?