- Statens vegvesen ønsker å korrigere Romsdalsaksen AS sin bruk av våre kostnadstall for en ferjefri og utbedret E39 mellom Ålesund og Molde. Romsdalsaksen AS har presentert et alternativ for kryssing av Romsdalsfjorden mellom Hjelvika og Hjelset. Selskapet sier at denne løsningen koster 13,5 milliarder kroner, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

- Vegvesenet har lagt fram forslag til reguleringsplan for kryssing av Romsdalsfjorden mellom Vik og Julbøen. Denne koster 14,5 milliarder kroner. Dette har vi kommet fram til gjennom å benytte etatens kunnskap om tekniske muligheter og kostnadsnivå, blant annet ut fra erfaringer fra sammenlignbare prosjekt i hele landet.

Romsdalsaksen AS sier på deres hjemmesider at kryssingen Vegvesenet har laget forslag til reguleringsplan for, er tre ganger så kostbar som deres alternative måte for å krysse Romsdalsfjorden. Som vist ovenfor er forskjellen 1 milliard kroner.

Vegvesenet mener at kostnaden for en utbedret og ferjefri E39 på hele strekningen mellom Ålesund og Molde kan koste 36,4 milliarder kroner. Dette er inkludert kryssingen av Romsdalsfjorden mellom Vik og Julbøen.

- Det er viktig å sammenligne "epler og epler". Her sammenligner Romsdalsaksen AS kostnad ved fjordkryssing med kostnad for hele strekningen, sier regionvegsjef Berit Brendskag Lied til Rbnett.

Hun presiserer at hun ikke kjenner til hvordan Romsdalsaksen AS har kommet fram til sine tall, og vil derfor ikke uttale seg om deres kostnadsoverslag.