Romsdalsaksen AS ønsker omkamp om trasévalget for ferjefri E 39 og tirsdag la selskapet fram et alternativ. Med blant annet ei tre kilometer lang flytebru over fjorden til Sekken og bru videre over til Hangholmen og Veøya.

- Møreaksen fra Vik - Julbøen er helt avhengig av ny løsning på begge sider av fjorden for å oppnå den reduksjon i reisetid mellom Molde og Ålesund som prosjektet bygger på, skriver Frode Gjelstenli i en epost til Romsdals Budstikke.

Statens vegvesen har gått ut og sagt at Romsdalsaksen AS bruker feil tall når de sammenlikner de to alternativene.

Frode Gjelstenli stusser over vegvesenets uttalelse.

- Statens Vegvesen har selv tallfestet kostnadene for E39 mellom Molde og Digerneset til over 36 milliarder kroner. Det blir derfor helt naturlig å sammenligne oss med dette, for nettopp å sammenligne eple og eple. Romsdalsaksen sin helhetlige løsning mellom Digerneset og Hjelset er basert på reelle tilbud fra LMG Marin - Pontemar. I tillegg statistiske og sammenlingbare veiprosjekter hos Statens Vegvesen.