Interessen fra publikum var så stor at det måtte settes inn ekstra stoler i møterommet på Vestnes fjordhotell.

I skissa fra Romsdalsaksen skal trafikken fra Sunnmøre gå over Ørskogfjellet og Tresfjordbrua til Hjelvika, der det er tegnet inn ei tre kilometer lang flytebru over fjorden til Sekken. Fra Sekken blir det bru med 75 meter seilingshøgde over til Hangholmen og Veøya. Der blir vegen lagt på sørsida, slik at den ikke kommer i konflikt med tunge verneinteresser, påpeker initiativtakerne.

Deretter er det tegnet inn flytebru over Fannefjorden, slik at vegen kommer i land ikke langt fra det nye sjukehuset på Hjelset.

Utenom sentrum

Totalprisen for alternativet til Romsdalsaksen er 13,5 milliarder kroner, opplyser Hanne Moldver Salthammer, som presenterte planene under informasjonsmøtet.

– Det er veldig store tall, men ikke mer enn at det er realistisk å få til, sier hun.

Etter informasjonsrunden tok Terje Tovan ordet. Han viste til at mye er uklart rundt Møreaksen både på Moldesida og fra Sunnmøre til Vik.

Tegner aksjer

Aksjonsgruppa fra Vestnes skal nå etablere et aksjeselskap. Målet i første omgang er 200 aksjonærer og en samlet aksjekapital på 200.000 kroner. Tegningsblanketter ble lagt ut på møtet, selskapet har også opprettet en egen heimeside.

Flytebro Romsdalsaksen ønsker blant annet ei flytebro på 2,4 kilometer med sju meters seilingshøyde fra Åfarnes via Sølsnesholmene. Illustrasjon: Nordwest 3D

De har fått hjelp av konsulentfirmaet Nordwest 3D i Måløy til å lage skisser av prosjektet.

Du kan se videopresentasjonen til Romsdalsaksen her.

Positive reaksjoner

– Etter at planene våre ble kjent, har vi fått positive reaksjoner fra hele fylket. De som tar kontakt, synes forslaget vårt virker både fornuftig og miljøriktig, sier Jørn Inge Løvik, som er imponert over frammøtet.

– Vi har stor forståelse for at Midsund og Aukra vil ha fastlandsforbindelse, men ikke for at E 39 skal gå via Midsund. Målet for kyststamvegen må være å få den korteste vegen langs kysten, sier Frode Gjelstenli.

Ulike syn

Vestnes kommune har tidligere gitt sin støtte til Møreaksen, slik den er presentert. Bare SV og Pensjonistpartiet stemte mot. Også Vestnes Næringsforum har støttet til Møreaksen.

Daglig leder Roald Fiksdal håper at Møreaksen slik den er planlagt, vil komme. Han viser til at regjeringa går inn for dette, og tror at dersom Møreaksen blir lagt i skuffa, kan det gå lang tid før vi får ferjefri E 39 gjennom Romsdal.

Trangt om plassen på informasjonsmøtet om Romsdalsaksen på Vestnes tirsdag kveld. Her var det folk både fra Vestnes, Molde og Nordmøre. Foto: Olav Skjegstad
Åge Nakken og Jon Ingar Eik kjempet i årevis for Sekkfast. Nå blir dette ført videre gjennom Romsdalsaksen. Her sammen med Hanne Moldver Salthammer. Foto: Olav Skjegstad
Hanne Moldver Salthammer informerer om Romsdalsaksen. Foto: Olav Skjegstad
Just Westad hadde tatt turen fra Sekken. Han er svært fornøyd med møtet, og håper å få E 39 gjennom heimbygda Sekken. Foto: Olav Skjegstad