Frank Sve, som er Frps gruppeleder i fylkestinget, reagerer kraftig på uttalelsene Terje Tovan (Borgerlisten) har gitt til Rbnett om at aksjonsgruppa «Møreaksen utenom Molde» endrer strategi og går mot hele Møreaksen-prosjektet.

Trasévalget et besluttet

– Er det ikke tillatt å komme med kritiske synspunkt på et så stort prosjekt som Møreaksen?

– Jo, det er flott at det er ulike innspill og meninger. Det var nettopp for å få synspunkt at planene om Møreaksen har vært til behandling både i kommunestyrer og i fylkestinget. Møreaksen-planene har vi arbeidet med i flere år. Prosjektet har vært innom tre regjeringer, og til slutt bestemte samferdselsministeren og regjeringen hvor traseen for ferjefri E39 skal gå. Den skal krysse Romsdalsfjorden slik Møreaksen er planlagt. Det nytter ikke å løpe etter toget når toget har forlatt stasjonen, sier Frank Sve.

– Hvordan oppfatter du motstanden mot Møreaksen fra aksjonsgruppa?

– Hva blir konsekvensen dersom protestene mot Møreaksen øker i styrke?

– Hvis noe sulle tro at noen sentralt endrer prosessen med Møreaksen og ferjefri E39, må de tro på julenissen. Men intern krangel i Romsdal kan føre til at det lempes store steiner opp i ryggsekken til alle oss som kjemper for at vegprosjekt på E39 i Møre og Romsdal skal få prioritet i første fase av Nasjonal Transportplan, fra 2018–2021. Det man oppnår, er å skape usikkerhet. Da kan prosjekt i Hordaland få prioritet foran Møreaksen. Det vil være utrolig synd, for Møreaksen er så klar til å settes i gang at det trengs startbevilling i 2018, sier Frank Sve.

Skal knytte regionen sammen

Sve understreker at ett av hovedargumentene for å bygge ferjefri E39 og fjordkryssinga gjennom Møreaksen, er å få knyttet de tre byene i fylket tettere sammen. Og skape enklere bo- og arbeidsregioner.

– Samfunnsnytten av Møreaksen er beregnet til 1 milliarder kroner i året. Legges E39 utenom Molde, som er en helt sentral del av E39-tenkningen, mister vi mye av samfunnsgevinsten. Det er ikke først og fremst raskeste veg til Trondheim som er målet, men å få knyttet næringssterke regioner på Sunnmøre, Romsdal og Nordmøre tettere sammen. Da er Møreaksen løsningen, sier Frank Sve.