– Vi vet jo at det har gått bra, men lite ante jeg at det fantes en slik pris. Det kom overraskende, innrømmer styreleder Ole Erik Holmen.

– Jeg er imponert over det Holmen Optik har fått til, både i Kristiansund og i Molde. Det er en stor prestasjon å kvalifisere begge selskapene til «Årets kremmer» med så strenge kriterier som legges til grunn, sier banksjef Karin Norli i SpareBank 1 SMN, banken som står bak prisen.

Til inspirasjon

– Gjennom denne prisen ønsker vi nettopp å gjøre stas på dem som lykkes aller best, til inspirasjon for alle handelsdrivende, sier Norli.

Holmen Optik driver som optiker med butikkutsalg i både Molde og Kristiansund. Begge butikkene er en del av kjeden Specsavers. Butikken i Molde ble åpnet i 2007, mens Kristiansund fulgte på i 2010.

Trangt nåløye

Det er god lønnsomhet som kreves fort å få denne prisen. Minst 20 prosent vekst siste tre år og med positivt resultat, er kriteriene.

– Blant fem bedrifter som kom seg gjennom det trange nåløyet, er både vår butikk i Kristiansund og Molde. Å bli nominert med begge er vi sjølsagt stolt over, sier Holmen.

God lønnsomhet

Det var butikken i Kristiansund som gikk helt til topps. Den omsatte i fjor for 7,2 millioner kroner, med et resultat før skatt på 0,9 millioner. Omsetningsvekst siste tre år var på 48 prosent.

Butikken i Molde omsatte i fjor for 11,0 millioner, med et resultat før skatt på 1,3 millioner. Omsetningsvekst siste tre år var på 29 prosent.

De tre andre som var nominert var Byggmarked Bytås (Aspøya), Molde zoo og Halsanaustan kiosk.

Skal stimulere

SpareBank 1 SMN innstiftet i 2012 prisen «Årets kremmer», målet er å stimulere handelsnæringen i Trøndelag og Nordvestlandet til lønnsom og vekstkraftig drift.

Lokalt gikk prisen i 2012 til Fuglset Lavpris (Bunnpris) i Molde. I 2013 vant Bud Bakeri Konditori i Fræna, mens Solguden i Eide gikk til topps i 2014. I 2015 gikk Årets kremmer lokalt til Smart Interiør i Fræna.