Etter at det ble kjent at innlegget, som utløste millioner i donasjoner til Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS), var et samarbeid med organisasjonen og et reklamebyrå har flere etterlyst Joners stemme i debatten.

Til VG forteller han hvordan Torgeir Vierdal, en bekjent av ham i reklamebyrået, kontaktet ham og lurte på om han kunne engasjere seg i at NOAS hadde fått redusert økonomisk støtte. Joner synes kuttet var urimelig og ville gi sin støtte ved å kritisere et Facebook-innlegg der Listhaug delte en sak om utvisning av en afghansk småbarnsfamilie.

Han sier han og Vierdal snakket sammen om teksten og at han står inne for ordlyden. Joner sier også han fikk praktisk hjelp med grafikken til innlegget og at han mener det kommer veldig tydelig fram at det var et samarbeid med NOAS. Han angrer ikke på at det ikke ble sagt noe om reklamebyråets rolle.

– Jeg tenkte ikke tanken en gang. Men dersom noen hadde foreslått det, hadde jeg selvfølgelig gjort det. Jeg samarbeider med andre om idéutvikling hele tiden, og Torgeir er en ekspert på å formulere seg kort og konsist – men dette er mitt budskap.