– Møreaksen og Rogfast er de eneste prosjektene langs fergefri E39 som er klar til oppstart. Rogfast er allerede i gang. Fergefri E39 strekker seg gjennom den delen av landet som er hardest rammet av oljenedturen. Det å komme raskt i gang med Møreaksen vil derfor være et kjærkommet bidrag til å skape nye arbeidsplasser på kort sikt. Dette kommer i tillegg til de store, positive effektene prosjektet har på bo- og arbeidsmarkedet på lengre sikt, sier daglig leder Jan Petter Hammerø i en pressemelding.

Aktuelle kandidater

Det er Statens vegvesen som har beregnet at det vil skapes rundt 50 nye arbeidsplasser i planleggingsfasen, og rundt 500 under byggingen.

– Neste steg i planleggingsarbeidet er detaljprosjektering av bro og tunnel. Derfor er det først og fremst ingeniørjobber vi finner blant de 50 første arbeidsplassene som skapes. Dette passer utmerket i en tid der det har vært kraftig nedbemanning i ingeniørjobber i offshorebransjen her i regionen. Offshoreingeniører er absolutt aktuelle kandidater til arbeidet med å prosjektere for eksempel bro, sier Hammerø.

– Effekten er stor

Han sier at nye arbeidsplasser skaper ringvirkninger.

– Det er alltid slik at nye arbeidsplasser gir ringvirkninger i form av ytterligere nye arbeidsplasser, blant annet innen handel og service. Vi har ikke eksakte beregninger for hvilke ringvirkninger 50 til 500 arbeidsplasser i Møreaksen vil gi, men vi vet fra lignende store prosjekter, som for eksempel Ormen Lange, at effekten i regionen er stor, sier Hammerø.

Må inn

For å komme videre og skape de nye arbeidsplassene må Møreaksen inn i Nasjonal Transportplan.

– Vi er ferdige med alt planleggingsarbeid som kan gjøres i forkant av Nasjonal Transportplan. I statsbudsjettet for 2017 blir det bevilget midler til å opprettholde fullt tempo i det videre planleggingsarbeidet. Det er bra, men hvis Møreaksen skal få nytte og glede av dette, må prosjektet legges inn i Nasjonal Transportplan til våren. Vi kommer ikke videre før vi ligger inne der, sier Hammerø.