De svake resultatene på nasjonale prøver 2015/2016 for grunnskolen i Molde faller ikke i god jord hos politikerne.

– Jeg er kjempeskuffet! Som Thomas Norddahl (anerkjent pedagogikkforsker, journ.anm.) sa: Alt ligger til rette for bedre læringsresultat. Det trenger barna våre for en god utvikling videre i livet, sa Dahl da formannskapet behandlet «Kvalitetsmeldingen for skoleområdet» nylig.

– Vi har over år styrket ressurstilgangen og lærertettheten. At resultatene faller, og at de gjør det både i engelsk, regning og lesning, er dramatisk. Jeg er faktisk litt sjokkert, sa Dahl.

– Stusser

Rådmannen og fagsjef skole utdjupet mer:

– Vi må huske på at nasjonale prøver bare er én måte å måle skolen på. Men som rådmann stusser også jeg på at vi kommer slik ut på dette ene området, når andre viktige faktorer i kommunen er gode. Man skulle kunne tro at vi skårer bedre, sa rådmann Arne Sverre Dahl.

– Dette er én indikator på kvalitet, men det er fra 1. til 4. klasse at det viktigste grunnlaget legges. Dit må vi dreie flere ressurser, svarte skolesjef Vereide.

Gode vilkår

Flere trakk fram skoleforsker Norddahl i debatten.

Under besøket i Molde forrige uke kalte han rammebetingelsene for skolene i Molde for «glimrende», og sa «nå er det kanskje på tide å se på innholdet».

Gerda Tolaas (Sp) som sjøl er lærer på Vågstranda barne- og ungdomsskole i Molde, etterlyste et tettere samarbeid med heimen:

– Vi må evaluere resultatet, og vi må formidle dette til heimen. Vi må få det klart ut til foreldrene. Fravær er en annen ting. Hvor stort fravær skal vi godta? Men det handler mye om læreren. Som Norddahl sa: Relasjonen til læreren er det aller, aller viktigste, påpekte Tolaas.

Læreren var tydelig på at pedagogisk personale trenger tid til å sette seg ned og evaluere dette.

Krav eller evaluering?

Behovet for evaluering av de svake resultatene ble et hett tema.

– Skal vi bare sette nye mål og ikke evaluere? lurte Tolaas.

– Evaluering er fint, det, men det er måloppnåelse vi trenger. Enda større fokus på læringstrykk, sa Dahl og fikk de andres støtte (minus BOR) til å bytte om formuleringen «evaluering av måloppnåelse» til «bedre måloppnåelse».

Ikke bra nok

I rådmannens forslag lå bl.a. bedre system for evaluering av måloppnåelse, vurdering av økte rammer til administrasjon ved skolene slik at «lærerne får være lærere», mer ressurser til norskopplæring og bedre oppfølging av elever med psykiske vansker.

Formannskapet la også til øking av satsingen på videreutdanning av lærere.

Om politikerne kan vedta seg fram til bedre resultat på nasjonale prøver, gjenstår å se, men beskjeden er i hvert fall klar med følgende fellesvedtak:

«Molde kommunestyre er ikke fornøyd med læringsresultatene i nasjonale prøver.»

Vil bygge kultur

Frank O. Sæther (Ap), som er rektor på Bergmo ungdomsskole, viste til at gode skoler gror ut av en god skolekommune.

– Norddahl sier at vi burde bygge «Moldeskolen» som et felles pedagogisk plattform, slik som de har lyktes med i «Osloskolen». Der har de vært veldig tydelige på hva den skal være, sa Sæther.

– Vi har tenkt at tidlig innsats i 1–4. trinn er bra, og «hvis vi bare øker antall lærere, blir alt bra». Men hvis de nye gjør det samme som de gamle, blir det ikke nødvendigvis bedre. Vi har kanskje jobbet for lite med hva lærerne faktisk skal gjøre, sa Sæther.