Onsdag kveld fikk flere av Rauma Energi AS sine kraftkunder en telefon fra Tafjord Marked.

Selgerne skal ha presentert seg som en lokal leverandør, og sagt at de har et samarbeid med strømselskapet i Rauma.

– Flere av våre kraftkunder reagerer negativt på måten de opptrer på. Selv reagerer vi på to ting. For det første viser de til et samarbeid med oss, som ikke medfører riktighet. For det andre sier de at de er en lokal leverandør. Vi er innforstått med konkurranse, og det tåler vi. Det er fremgangsmåten og metodene vi synes lite om, sier markedssjef Lars Smisethjell i Rauma Energi til Rbnett.

– Beklagelig

Også direktøren i Rauma Energi ble oppringt av Tafjord Marked onsdag.

– Han reagerte kraftig, og synes det var en uhyggelig opplevelse, sier Smisethjell.

– Heldigvis er det flere av kundene våre som spør om få en skriftlig bekreftelse på tilbudet, som viser seg å være vanskelig å sende. Noen blir imidlertid bedt om å bekrefte tilbudet på tekstmelding, og da er det enklere å trykke ja. Vi har fått flere telefoner fra kunder som er lei seg og angrer, og disse kan selvsagt komme tilbake til oss. Dessverre er det enkelte som velger å takke ja til tilbudet fra aktører som bruker slike salgsmetoder. Det er beklagelig, fortsetter han.

To tilsvarende forsøk

Dette er ikke første gang Rauma Energi opplever å bli utsatt for dette.

Ifølge kundene deres har Tafjord Marked drevet med tilsvarende salgsforsøk i vår. Det har også NorgesEnergi.

– Spiller med åpne kort

Smisethjell sier at de skal forfølge saken.

– Hvordan skal dere gjøre dette?

– I juni var vi i kontakt med Forbrukerrådet, men de tar ikke saker som omhandler industrikunder. Det er derfor vår bransjeorganisasjon Distriktenes energiforening (DEFO) som tar saken videre, sier han.

– Poenget vårt med å gå ut slik er å sette søkelys på denne type salgsforsøk. Vi er aktive i markedet selv, men fremstår i det minste som redelig og spiller med åpne kort. Vi viser ikke til samarbeid som vi ikke har, eller sier at vi er en lokal leverandør når de potensielle kundene er utenfor vårt nettområde, fortsetter han.

– Samarbeider ikke

Produkt- og salgssjef John Halsa i Tafjord Marked bekrefter at de driver salg i andre kommuner.

– Vi bruker et eksternt TM byrå til å utføre tjenesten for oss. Dersom noen i Rauma kommune har blitt kontaktet av våre selgere, er dette i tilfelle noen få adresser vi ikke nådde under vår kampanje i sommer. Vi har ikke noen aktiv salgskampanje gående nå. Tafjord Marked er en lokal leverandør i Møre og Romsdal. Vårt TM byrå er instruert i at vi ikke samarbeider med Rauma Energi, sier Halsa.

Han sier at Tafjord Marked skal ikke og ønsker ikke å gi inntrykk av at de to samarbeider.

– Vårt mål er at kundene skal kjøpe vårt strømprodukt fordi kundene ønsker å prøve dette. Dersom noen av de som opptrer på våre vegne har sagt at vi samarbeider med Rauma Energi, beklager vi dette. Det medfører ikke riktighet, og skal heller ikke benyttes i salgssamtalene. Vi har innskjerpet dette overfor vårt TM byrå, sier han.

– Ikke i vår interesse

Pressekontakt Pål Gravdahl i NorgesEnergi sier at de ikke har kjennskap til saken utover en henvendelse de fikk fra DEFO onsdag denne uken.

– NorgesEnergi opererer ikke på denne måten og det er absolutt ikke i henhold til våre retningslinjer. Det er ikke i vår interesse i det hele tatt. Skulle det vise seg at en selger på vegne av NorgesEnergi har operert utenfor sine retningslinjer, ønsker vi å komme til bunns i det for å rette opp dette ene tilfellet, sier Gravdahl.

Lars Smisethjell. Foto: Privat