Aviskonsernet har vekst i både brukerinntekter og trykkeriinntekter, men annonseutviklingen beskrives som krevende. De samlede annonseinntektene falt med 20 prosent i tredje kvartal til 138 millioner kroner.

Annonseinntektene flyttes over til programmatisk kjøp, sosiale medier og søk som gir en bred nedgang i alle kanaler og kategorier for mediehusene i Polaris Media. Utfordringene er størst for de største mediehusene Adresseavisen og Sunnmørsposten. Mediehusene har imidlertid sterk vekst i programmatisk annonsesalg, men fra et lavt nivå.

Kostnadene er redusert med 20 millioner kroner i kvartalet, men det kompenserer ikke fullt ut for inntektsnedgangen.

Konsernet varslet tidligere i år at de skal iverksette resultatforbedrende tiltak i størrelsesorden 300 millioner kroner innen 2020, nesten halvparten av dette skal få effekt allerede neste år.

En vesentlig del av resultatforbedringene vil skje i form av nedbemanning. De ansatte har fått et tilbud med frist til 1. november for å løse nedbemanningen frivillig for 2017.

Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. I alt 35 mediehus inngår i konsernet, blant dem Romsdals Budstikke, Adresseavisen og Sunnmørsposten.