Tre dager til ende, fra 15. til 17. november, åpnes dørene for folk som øyner muligheten til å starte sin egen bedrift, eller utvikle en idé.

– Vi satser på at dette skal bli et fantastisk møtested der gründere og personer som vil vite mer om mulighetene for å starte en ny virksomhet, kan treffe likesinnede og veilederapparatet som finnes. I fjor kom 200 personer innom arrangementet, i år ønsker vi enda flere velkommen, sier Ane Marte Almås Hammerø og Solveig Brøste Sletta i utviklingsselskapet Nordveggen til Romsdals Budstikke.

Der gründere møtes

Innovasjonsfestivalen som skal holdes på Åndalsnes, er et samarbeid mellom nettverket Hoppid, som fylkeskommunen driver, Protomore og Nordveggen.

Målet med å arrangere Innovasjonsfestivalen er å lage et møtested der folk som har gode ideer de ønsker å utvikle, kan møte både likesinnede og få oppbacking til å starte nye bedrifter.

– I løpet de de tre dagene Innivasjonsfestivalen varer, legges det opp til ett hovedtema hver dag. Første dag handler det om identitet, andre dag om framtida og tredje dagen om kommersialisering, forklarer Brøste og Hammerø.

Arrangørene tilbyr i år en rekke   korte kurs og foredrag, inspirasjonssamlinger og informasjonstreff.

– Meningen er at folk skal kunne velge tema som passer for dem ut fra et rikholdig program. Vi har aldri tidligere hatt så mange bidragsytere og folk fra veilederapparatet som er klar for å hjelpe nyetablerere og gründere, forklarer arrangørene.

Over to tusen nyetableringer

I 2015 ble det registrert 2.142 nye foretak i Møre og Romsdal. Det var 221 flere nyetableringer enn året før, ifølge fylkesstatistikken.

I de 10 kommunene Romsdals Budstikke dekker, var det i fjor 494 nyetableringer.

Kristin Vestly fra Hoppid mener Innovasjonsfestivalen kan bidra til at enda flere personer satser på å etablere sin egen bedrift og skape noe nytt.

– Det er en imponerende bredde i programmet i årets Innovasjonsfestival. Når gode krefter går i hop, gir det resultat. Vi håper   mange får hjelp til å realisere ideer de har, og til å se mulighetene som ligger foran dem, sier Kristin Vestly.