– Vi må få svar fra eksperter på momsrefusjon om vi får tilbakebetalt momsen dersom vi organiserer Nordøyvegen som et aksjeselskap, sier leder i samferdselsnemnda, Kristin Sørheim, til Romsdals Budstikke.

Hun viser til at flere andre store vegprosjekt i fylket, for eksempel Krifast, ble bygget som et aksjeselskap.

– Vi må få avklart forholdet rundt merverdiavgiften. Vi kan ikke gi avkall på 650 millioner kroner i momsrefusjon. Derfor blir det avgjørende om vi får full refusjon for innbetalt moms dersom vi lager et aksjeselskap, sier Sørheim.

Det er kompliserte økonomiske beregninger rundt hvordan Møre og Romsdal fylkeskommune skal betale ned på lånene sine.

Enkelt forklart er det slik at Nordøyvegen baserer seg på å få betalt fra staten kostnadene det ville vært med å drive ferjene i 40 år. Disse ferjeavløsningspengene blir utbetalt til fylkeskommunen så lenge Nordøyvegen ikke er nedbetalt i løpet av 40-årsperioden.

Skal fylkeskommunen gjøre som med lån på bygninger, altså å betale ned lånene over 30 år, vil det få konsekvenser for fylkeskommunens økonomi. Det er dette fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik vil legge fram for fylkestinget i desember.

Fylkespolitiker Kristin Sørheim er glad for at det er politisk vilje til å få bygget Nordøyvegen.

– Klarer vi ikke å få bygget Nordøyvegen, kan vi abdisere fra alle andre store samferdselsprosjekt. Slik jeg ser det har det ikke kommet økonomiske analyser rundt Nordøyvegen som skremmer oss, sier Sørheim.

Fylkestinget vil avgjøre Nordøyvegens skjebne i desember.