– Rent praktisk i forhold til hentinga har det gått bedre enn vi hadde forventet, forteller Arne Buset, informasjonsrådgiver i RIR (Romsdalshalvøya Interkommunale Renovasjonsselskap).

Den nye omleggingen fra 1. oktober i forbindelse med bytte av entreprenør har ført til at mange har tatt kontakt med spørsmål.

Fornøyd Informasjonsrådgiver Arne Buset forteller at en del har kontakt for å sikre seg at de har forstått den nye hentekalenderen riktig. Foto: Erik Birkeland

Riktig kalender

– Vi får mange henvendelser på den nye kalenderen. Enten folk som ikke forstår den, eller de som vil ha bekreftet at de har forstått den riktig, forteller Buset.

– Mange stusser på at vi nå samler opp og henter bio, rest, plast og papir samme dag. En del lurer derfor på om vi har skrevet feil i kalenderen.

Men Buset og medarbeiderne på RIR kan informere kundene om at alt er rett. For den nye planen er at restavfall og bioavfall blir hentet annenhver uke, og hver fjerde uke blir både papir og plass tatt med. Altså blir det bare to hentedager i måneden.

– Vi har gjort det for å få en mer smidig innhenting og å få rutene til på henge sammen, forklarer Buset.

I rute Når fredagen er omme skal alle kunder ha fått hentet søpla si av RIR en gang etter bytte av leverandør. – Rutene har blitt lengre, sier Cerbelau Claudio (t.h.). Det medfører igjen at flere har måtte venne seg til nye hentetidspunkt. Foto: Erik Birkeland

Nye tider

De utfordringene man har hatt, har vært knyttet til borettslag og andre store enheter, med for eksempel innlåste søppelrom.

– Vi har måtte hente litt ekstra noen steder, men det har ikke vært mange meldinger om luktproblemer eller liknende. Borettslag og næringskunder kan kjøpe seg til hyppigere henting hvis man har et ønske om det, sier Buset.

I forbindelsen med ruteendringen har en del husstander fått ny hentedag, og avfallet kan hentes på andre tider på døgnet enn man er vant med.

– Det som er viktig de dagene vi henter alt avfallet er at kundene må være obs på at det kommer to biler. Så om den første har vært der og hentet halvparten, må ikke de andre dunkene settes inn til huset med en gang. De to bilene kan komme på litt ulike tidspunkt, forklarer Buset.

Lengre ruter. Overgangen til nytt renovasjonsfirma har gått fint ifølge Buset. Fredag har alle kundene fått hentet søpla første gang etter omleggingen. Renovatørene tror de nye rutene kommer til å sette seg snart.

– De nye rutene er lengre enn de gamle. Så det blir litt lange og tunge dager nå, forklarer Cerbelau Claudiu.

Han er en av flere renovatører som har blitt med over fra Øverland til RenoNorden, og dermed kjenner de lokale forholdene godt. Det tror Buset er en av suksessårsakene i omlegginga.

– Med unntak av en eller to så har de som henter søpla nå gjort det her tidligere med Øverland. De har gjort jobben bra, og vi har fått færre klager på gjenglemte dunker enn vi hadde forventet, forklarer Buset.

Han synes det er spesielt viktig i innkjøringsperioden at folk tar kontakt hvis man opplever noe man ikke er fornøyd med.

Samlet seg opp For noen har det blitt lenge siden sist papirhenting. Framover hentes papir og plast samtidig hver fjerde uke, mens bio og rest hentes hver andre uke. Foto: Erik Birkeland

Færre biler

Nå er det sju biler som er ute og kjører, i motsetning til 11–12 biler tidligere. Kombinasjonen av litt større biler og ruteendringen tillater dette. Neste år vil det komme en ny bil, som skal hente glass og metallavfall.

– I løpet av første halvår 2017 kommer vi til å levere ut en ny dunk til alle husholdninger, som skal brukes til glass og metall. Den vil bli tømt hver åttende uke.

Totalt henter RIR inn avfall fra rundt 22.000 husstander i Molde, Aukra, Eide, Fræna, Gjemnes, Midsund og Nesset. Rundt 50.000 dunker blir hentet på en full runde.