Tidens Krav skriver onsdag at SAS bytter ut sine Boeing 737 med Canadair Regional Jet på flygningene mellom Oslo og Kvernberget lufthavn Kristiansund. Dette er et fly med 90 seter, og gir en nedgang på kapasiteten med rundt 50 seter per flygning.

Samtidig øker de med en ekstra avgang på ettermiddagene onsdager, torsdager og fredager.

Samlet sett vil likevel setekapasiteten mellom Kvernberget og Oslo bli redusert. Endringene skal gjelde fra 26. mars, skriver avisa. Årsaken til endringen er dårlig belegg.

– Belegget er nå rekordlavt, og også før nedgangen var det på et svært lavt nivå. Passasjerantallet har, fra toppnivået i 2014, falt med cirka 20 prosent og det faller dessverre fortsatt. Olje- og gassnæringen flyr langt mindre enn før. De mest optimistiske tror at markedet vil snu i løpet av 2017, andre mener at vi må vente til andre halvdel av 2018 før vi vil se en oppgang. Våre tall viser at nedgangen ikke har stoppet opp, og vår vurdering er at vi vil få en nedgang også i 2017, sier Thomas Reinsborg i SAS til avisa.