- Nå skjer det store endringer i renovasjonsordningen på Romsdalshalvøya. Endringer som gir rom for både redusert renovasjonsavgift og økt tjenestetilbud i 2017, skriver Romsdalshalvøya interkommunale renovasjonsselskap IKS (RIR) i en pressemelding.

Endringer fra oktober

- Fra og med oktober starter RIR å hente bioavfall hver fjortende dag i stedet for hver uke slik det har vært til nå. Abonnentene har fått ny hentekalender og mange har også fått ny hentedag for avfallet sitt.

Endringene kan også føre til at hentebilen kommer på andre tidspunkt enn du er vant til. Innhentingen vil starte fra klokken halv sju om morgenen, og flere abonnenter vil få besøk av flere biler på samme dag.

- Akkurat i overgangen mellom gammel og ny hentekalender vil noen oppleve at det går lang tid mellom enkelte tømminger. Blant annet kan det for enkelte abonnenter gå opp til sju uker før de får hentet papiravfall. Dette vil være et engangstilfelle før vi kommer inn på et nytt fireukersintervall, og de abonnentene som rammes kan sette fram ekstra avfall ved siden av dunkene ved den første tømmingen i oktober.

Redusert avgift

I budsjettforslaget for 2017 vil avgiften for en normal enebolig reduseres med nesten 25 prosent. Forslaget vil bli behandlet av selskapets representantskap 7. oktober, før hver enkelt kommune behandler budsjettet.

- Dette skyldes i hovedsak overgangen til ny innsamlingsordning og ny innsamlingsentreprenør fra 1. oktober. I tillegg foreslår selskapet å gå over til en ny gebyrmodell som skal gi en mer rettferdig fordeling av kostnader mellom de ulike boligformene i området.

Selv om selskapet får lavere kostnader knyttet til innsamlingen allerede i oktober, vil ikke avgiftsendringene tre i kraft før nyttår.

- Dette har sammenheng med at gebyrvedtak gjøres i kommunenes budsjettmøter, og at RIR drives etter et selvkostprinsipp hvor regnskapet skal gå i null over en periode på fem år. Et eventuelt overskudd vil dermed gå inn i et selvkostfond som bidrar til å senke renovasjonsavgiften påfølgende år, heter det i pressemeldingen.

Ny gebyrmodell

RIR vil også innføre ny gebyrmodell, med et fastgebyr per boenhet i tillegg til en variabel ut i fra hvilke avfallsdunker man har.

- Den faste delen skal dekke de faste kostnadene til RIR, slik som drift av gjenvinningsstasjoner, returpunkt med glass og metallemballasje, innsamling av farlig avfall og administrasjon. Den variable delen skal dekke de faktiske kostnadene for å tømme og behandle avfallet.

- «Standardgebyret» for 2017 er med ny gebyrmodell beregnet til kroner 2200, noe som er en reduksjon på 24,9% fra 2016.

Hyttegebyret blir redusert til 700 kroner.

Gebyret er prisen kommunene må betale for hver abonnent, det er opp til kommunene sjøl å fastsette prisen ovenfor abonnentene.

Ny dunk til glass og metall

Fra og med neste år, vil abonnentene også få en ny avfallsdunk, til glass- og metallemballasje. Det var på grunn av denne nye ordningen at hentefrekvensen for matavfall ble endret til 14 dager. De nye dunkene for glass og metall vil bli tømt hver åttende uke.

- Ordningen vil komme i de minste kommunene først, men skal etter hvert bli gjeldende i alle de sju RIR-kommunene.