Erik Kjærnsmo kommer opprinnelig fra Oslo, men har bodd i Molde siden 2009. Tre år seinere ble han drosjeeier. Han har nå to biler og fire ansatte, seg sjøl inkludert. Pluss tre ekstrasjåfører som stepper inn ved behov.

For tre uker siden kjøpte Kjærnsmo en brukt Tesla Model S i Elnesvågen. Bilen er to år gammel og har gått 70.000 elektriske kilometer. Den kostet cirka 560.000 kroner. Nå er bilen omdekorert og klar for lang tjeneste som taxi.

Stemningen er elektrisk Harald Kongshaug (t.v.) og Erik Kjærnsmo stortrives som Tesla-taxisjåfører. Foto: Eirik Heen

Positivt ladet

– Etter de tre første ukene med elektrisk taxi kan jeg bare konkludere med at jeg er veldig, veldig fornøyd. Dette er gøy! Jeg har virkelig trua. Det er så mange fordeler, og så utrolig få ulemper, sier Erik Kjærnsmo til Romsdals Budstikke.

Vi møter han og leiesjåfør Harald Kongshaug i den hvite Teslaen utenfor Skippy's. Det er onsdag ettermiddag og regnet høljer ned. Taxien går svært stille på «tomgang». Rekkevidden er på over 20 mil, viser den digre monitoren foran.

Andre boller

– Dette er andre boller, gitt. Jeg hadde en Mercedes 350 4-matic som kostet meg 12-15 tusen i diesel per måned. Det ble fort 70.000 i servicekostnader i året. En drosjebil kjører jo ganske langt på et år. Nå som jeg har gått over til elbil vil det kanskje koste meg 2500 i måneden i strømpåfylling. Og servicekostnadene er minimale i forhold til bil med konvensjonell motor,  sier Kjærnsmo.

– Hva er hovedårsaken til at du gikk over til elektrisk dreven taxi?

– Nå har jeg en 2016 Toyota Prius Hybrid som reservebil, og en brukt Tesla Model S som hovedbil. Det er jo en ganske miljøvennlig «bilpark», og det synes jeg er vel og bra. Men det viktigste er den økonomiske gevinsten. Man skal jo leve av dette her, og nå som jeg kjører elbil blir det langt lavere driftsutgifter, sier drosjeeieren.

Han forteller at han er først i fylket med elbil i drosjetjenesten.

– Hvorfor er det ikke flere elektriske drosjebiler, tror du?

– I Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger har de jo flere elbiler i taxitjeneste, men her i fylket er vi seint ute i forhold. Noen måtte være først ute, og det ble meg. Det kan godt være at noen av mine kolleger har litt rekkeviddeangst. Jeg vet at det er flere som vurderer å gå over til elbil, men de vil kanskje høre litt om mine erfaringer først. Jeg ser veldig positivt på dette, og kundene gir tilbakemelding om at de er veldig godt fornøyde.

– Det kan jeg skrive under på. Det er veldig kjekt å kjøre elbil. En god bil med et voldsomt dreiemoment hvis man først trykker inn gassen. Det er også ekstra god bagasjeplass, sier leiesjåfør Harald Kongshaug.

– Hva slags ulemper kan det være med elbil som taxi?

– Jeg har ikke merket noe negativt foreløpig. Men det er klart at hvis man har veldig mye kjøring fra morgenen av og utover dagen, og så får man plutselig en pasienttur til Trondheim, så vil det dukke opp spørsmål om gjenværende rekkevidde. Da må man legge inn en halvtimes ladepause på vegen. Det blir minst et par ladinger om dagen i vanlig tjeneste, jeg har ladestasjon hjemme. Og så bruker jeg Istad sin ladestasjon på andre siden av vegen her. Hvis jeg har tom «tank» kreves det halvannen times lading, sier Erik Kjærnsmo.

Hybrid og elbil Toyota Prius Hybrid og Tesla Model S. Erik Kjærnsmo tenker både økonomi og miljø. Foto: Eirik Heen

Går unna

Elbilen hans har 367 hk og går fra 0-100 på cirka fem sekund. Den spyr verken ut CO2 eller NoX. Og batteriet taper seg svært lite fra år til år, hevder taxisjåføren.

– Det skal ikke være noe problem å kjøre 3-400.000 kilometer med denne batteripakka. Elektrisk bil er framtida også i drosjenæringen. Og så er det jo så mange andre fordeler. Som gratis parkering overalt. Jeg er glad for at jeg har tatt dette valget, fastslår Erik Kjærnsmo.