Arbeidet med rassikring og muligens ny kontrollstasjon i Romsdalen starter allerede i måndedsskiftet oktober - november, etter at Mesta fredag fikk tildelt anbudet.

Prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen forklarer for Rbnett hvordan arbeidene får betydning for trafikken gjennom dalen:

- Allerede i starten av november vil bilistene merke anleggsarbeidet, sier han.

Det må bygges avlastningsvei for å legge om trafikken på sterkningene der det skal bygges ny vei.

- Til sammen skal det bygges 1,7 km ny veg på strekningen dette gjelder, sier prosjektlederen.

Rassikring og kontrollstasjon

Arbeidene i Romsdalen vil skje ved Horgheim, ca. 13 km fra Åndalsnes. Det bestå av to forskjellige anlegg:

Det ene er et rassikringsprosjekt med ny løsmassetunnel ved Fantebrauta, og ny voll med stor natursteinsmur ved Dølsteinfonna. Det er bare 2-300 meter mellom disse to tiltakene, opplyser Brudeseth.

Det andre anlegget er ny kontrollstasjon for kontroll av tunge kjøretøy, men dette avhenger av plass på Statsbudsjettet for 2017.

Lysregulering

Det blir flere faser i arbeidet, som får ulike følger for trafikantene:

Etter omlegging av noen vegstrekninger, blir det lysregulering en stund.

- Veien blir ikke helt stengt, men en periode vil det bli enveiskjøring og lysregulering. Men akkurat når det starter, er ikke bestemt ennå, sier Brudeseth.

Arbeidene skal være helt ferdig sommeren 2018.

Det vil variere hvor mange mann som er i arbeid i ulike deler av prosjektet.

Jernbanebru i det blå

Det har vært en nasjonal debatt om at det er lite effektivt å gjøre vegarbeider bit for bit i prosjekter på samme vegstrekning.

- Når strekninga ved Horgheim er rustet opp, vil det snart gjøres noe med den smale undergangen ved jernbanebura lenger opp i dalen?

– Det er et helt annet prosjekt. Vi holder på med forberedende planlegging av den strekninga mellom Marstein og Flatmark. Prosjektet er med i den politiske diskusjonen om prioriteringer i Nasjonal Transportplan (NTP), så det er ikke klart når det kan bli gjennomført, sier Brudeseth.

Det samme er tilfellet for det planlagte krabbefeltet Stuguflåten – Røstøl.

- Dere har vel planlagt rassikringa i Romsdalen i flere år. Feirer dere når slike prosjekt er i ferd med å bli gjennomført?

- Det er jo en milepæl at vi nå har tildelt jobben. Og når kontrakten skriver, er vi i gang, sjøl om spaden ikke er i jorda riktig ennå. Ellers er det nok mest når vi er ferdig med et prosjekt at vi feirer med kaker og ballonger, sier han. Men:

- Dette er nok ikke noe snorklippingsprosjekt - det er verken en ny bru over en fjord eller en ny tunnel gjennom et fjell. Men vi kommer nok til å feire litt når vi er ferdig, og markere at vi har fått rassikret strekninga. Sjøl om hundre prosent rassikring ikke er mulig i en dal.

Fjerning av denne flaskehalsen på E 136 gjennom Romsdalen er fortsatt i det blå. Her F.v. ordfører Lars Olav Hustad, stortingsrepresentant Helge Orten, Torill Eidsheim og fylkespolitiker Charles Tøsse på befaring i fjor vår. Foto: Richard Nergaard
Ny veg: I tillegg til tunnel og skredvoll, skal det bygges ny vei på en 1,7 km lang strekning, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen. Foto: Olav Skjegstad