Kristiansund og Nordmøre Næringsforum lanserte torsdag kampanjen «Vi som elsker Nordmøre».

– Dette er en langsiktig kommunikasjonskampanje. Den eneste hensikten er å sette fokus på de unike kvalitetene vi har på Nordmøre, samt alt som er positivt og bra med regionen. Kampanjen skal inspirere og motivere, og gi tiltakslyst og optimisme, sier Jan-Erik Larsen i KNN til Rbnett.

Sterkt identitet

Larsen sier at responsen etter lanseringen har vært overveldende, og at de har fått svært mange positive tilbakemeldinger.

Kampanjen skal gå i tre år, og er finansiert gjennom bidrag fra næringslivet på Nordmøre.

– Er det en spesiell grunn til at dere lanserer en slik kampanje nå?

– Den siste tiden har det vært en del diskusjoner om blant annet kommunegrenser og regionreform. Da er det viktig at vi husker, uansett om vi havner sørover eller nordover, at det er noe som består: Det som har gjort Nordmøre til Nordmøre i mange generasjoner. Vi har en felles identitet, kultur og historie, og det er det som definerer oss - uansett hvor vi bor, sier han.

Må framsnakke

Kampanjen har opprettet en egen Facebook-side, som lørdag teller over 2.000 medlemmer.

Det har også blitt laget en video med kjærlighetserklæringer til Nordmøre, som ligger på kampanjens hjemmesider.

Larsen håper «Vi som elsker Nordmøre» vil få nordmøringer til å bli mer bevisst på hva regionen har å by på.

– Vi skal hjelpe forbrukerne med å bli en ambassadør for regionen. Vi må snakke hverandre opp og fram, og være stolt av å komme fra Nordmøre, sier han.

Jan-Erik Larsen. Foto: Bjørn Brunvoll