– Vi synes det er leit at kjøreopplæring ikke blir godkjent som gyldig fravær av skolene. Dette vil gå utover elevene, men også næringslivet, sier leder i Elevorganisasjonen i Møre og Romsdal, Marte Osvold.

Elleve avbestillinger

Osvold viser til de nye fraværsreglene, som trådte i kraft dette skoleåret: Elever som har mer enn 10 prosent fravær i et fag, får ingen karakter i faget.

Utdanningsdirektoratet vil gi unntak for fravær hvis eleven kan dokumentere at fraværsgrensen er overskredet på grunn av helse- og velferdsgrunner, arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid eller representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå.

– Vi har vært i dialog med flere kjøreskoler, som i likhet med oss synes det er synd at elever ikke får gyldig fravær for å ta lappen. Det er langt ifra alle lærere som har mulighet til å legge timer på kveldstid og i ferier. En av skolene på Søre Sunnmøre som vi snakket med, hadde fått elleve avbestillinger på én dag, sier Osvold.

– Sinte og frustrerte

I vår demonstrerte rundt 800 ungdommer på St. Olavsplass i Ålesund.

– Det er mange som er sinte og frustrerte, og som ikke forstår hvordan de skal få tatt lappen uten at det går utover skolegangen. Flere kommer sikkert til å legge timene i ferier, men da vil også pågangen og ventelistene være deretter. Noen kommer kanskje til å vente med å ta lappen til de er ferdig på videregående, men dette er heller ingen optimal løsning, sier Osvold.

Starter i feil ende

Innføringen av en fraværsgrense vil i første omgang gjelde i en periode på tre år.

Osvold håper sentralstyret i Elevorganisasjonen, sammen med fylkene og elevene individuelt, vil ta opp kampen.

– Vi synes Torbjørn Røe Isaksen starter i feil ende. En bedre skolehelsetjeneste og en bedre rådgivningstjeneste burde blitt satset på før denne grensen ble innført, sier hun.

Må øke nærværet

Da kunnskapsministeren presenterte de nye reglene torsdag, sa han at videregående-elever har plikt til å møte fram og til å delta aktivt i opplæringen.

− Det er viktig at skolene jobber bredt og systematisk for å fange opp elever som ikke møter opp. Det må jobbes enda mer målrettet enn i dag med å øke nærværet i skolen, sa han.