Selskapet fikk økte abonnementsinntekter i andre kvartal, men annonseinntektene falt med 12 prosent – 23 millioner kroner – til 180 millioner.

Det fører til at selskapet planlegger å gjennomføre nye, resultatforbedrende tiltak i størrelsesorden 300 millioner kroner som skal realiseres innen 2020. 120-150 millioner med effekt allerede i 2017. Mens deler av dette er inntektsforbedringer som følge av satsinger innen annonse, brukermarked og siviltrykk, må ansatte i konsernets mange selskaper belage seg på nedskjæringer.

Frivillige ordninger

– En vesentlig del av resultatforbedringene vil også måtte skje i form av nedbemanning. Det er lagt til rette for at nedbemanningen skal kunne skje gjennom frivillige ordninger. Styret har gitt en samlet investeringsramme på omtrent 125 millioner kroner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning, opplyser selskapet i en børsmelding.

Polaris Media kaller seg det ledende mediekonsernet fra Nordfjord til Finnmark. 35 mediehus inngår i konsernet, blant annet Romsdals Budstikke, Adresseavisen og Sunnmørsposten.

Digital nedgang

Mediekonsernet mener svak norsk økonomi forklarer deler av den sterke nedgangen i annonseinntektene.

– Men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse fra internasjonale aktører som hovedsakelig forklarer nedgangen. Konsernet har derfor intensivert arbeidet med å utvikle nye produkter og salgsstrategier for å møte den økte konkurransen, skriver selskapet i meldingen.