I tirsdagsavisa rettet lederen av samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, Kristin Sørheim, kritikk mot stortingspolitikerne på Mørebenken for ikke å ha forstått hvilken vanskelig økonomisk situasjonen fylkeskommunen er i når det gjelder å finne penger til ferjedriften.

Senterpartiets ansvar

Kritikken får Høyres Helge Orten til å ta til motmæle. Til Romsdals Budstikke sier Orten:

– Jeg deler ønsket til Kristin Sørheim om å få bedre finansiering av ferjedriften i Møre og Romsdal. Men jeg lurer på hvor sjølkritikken til Sørheim er. Systemet der fylkeskommunene fikk overlatt ansvaret for ferjene på fylkesvegnettet, ble innført i 2010 i forbindelse med det som het forvaltningsreformen. Systemet ble vedtatt av Senterpartiet i regjering. Jeg synes det blir litt lettvint av Kristin Sørheim å skylde på Mørebenken og alle andre for at det mangler penger til ferjedriften når Senterpartiet var hovedarkitekten bak dagens system, sier Helge Orten.

– Hva kan dere stortingspolitikere gjøre for å skaffe mer penger til driften av 20 ferjesamband i Møre og Romsdal?

– Jeg mener det er helt nødvendig å finne en løsning på finansieringen av ferjedriften, hvis vi skal klare å innfri målsettingen Stortinget har om å innfase nye ferjer med lavutslipp eller nullutslipp. Kanskje må vi tenke helt nytt når det gjelder finansiering av ferjene? Kanskje må vi si at forvaltningsreformen den rødgrønne regjeringa vedtok, ikke har lyktes slik det var tenkt.

Må staten ta over?

– Hvis ikke fylkeskommunene evner å ta utfordringene med ferjedriften, må kanskje staten overta ansvaret? For innbyggerne er de ingen god løsning hvis fylkeskommunen og staten driver et svarteperspill rundt ferjefinansieringen. Og så kan det godt være at hvis vi ser utskifting av ferjer til nye, miljøvennlige ferjer i et livsløpsperspektiv, blir ikke nye ferjer stort dyrere å drifte enn dagens ferjer, sier Helge Orten.

Han understreker at hensikten med å be Møre og Romsdal fylkeskommune lære av Hordaland, var å vise at det finnes rause finansieringsordninger som også Møre og Romsdal kan benytte seg av, blant annet til å finansiere installasjoner på land for ferjene.