Utbedringen av seks betongpilarer under Rauma bru på Åndalsnes har vært et langt lerret å bleke. Blir det desember før brua står ferdig og trafikken kan kjøre i begge kjørefelt på E136, har det gått tre år (!) siden de første anleggsarbeidene startet.

Slo alarm i juni

I begynnelsen av juni i år oppdaget Statens vegvesen at ett av brukarene var undergravd av vann. Rauma bru ble da stengt umiddelbart, og trafikken omdirigert til fylkesvegen via Brønnsletten og Sogge. Etter ei drøy uke ble pilaren forsterket, og trafikken satt på brua på ett kjørefelt igjen. Slik står brua i dag.

– Hva er status for Rauma bru og forventet åpning for normal trafikk?

– Dette prosjektet har det hersket usikkerhet ved. Man trodde det skulle være en mindre jobb å forsterke brukarene, men undervegs er det oppdaget uforutsette ting. Arbeidene har blitt mer omfattende. Fra entreprenøren er det nå estimert en sluttdato i slutten av november. De er det nærmeste vi kan si i dag, sier seksjonssjef Lisbeth Smørholm ved Plan- og trafikkseksjonen i Statens vegvesen Region Midt.  Seksjonsleder Torgeir Bye og prosjektleder Jan Gunnar Simonhjell som har fulgt Rauma bruprosjektet tettest, har ferie.

Trafikantene på E136 må belage seg på at det fortsatt vil være trafikk i kun ett kjørefelt over Rauma bru i flere måneder framover. Trafikken reguleres med lys.