Stemningen er elektrisk. Nye Model X er mer som en supermodell på catwalken. Det er ei lang liste med lokale som har bestilt prøvekjøring.

Denne bilen har mange ventet på i flere år. Teslas elektriske SUV. Og de velger altså å vise den i Molde under jazzuka. Her er det fullt av folk inni og rundt bilen dagen lang.

- Det er en voldsom interesse. Jeg hadde en praktfull kjøretur fra Trondheim til Molde med bilen. Jeg parkerte utenfor en bensinstasjon i Orkanger, men fant nesten ikke igjen bilen da jeg kom ut igjen. Så omsvermet var den. Her har vi en bil med naboeffekt, som jeg har de største forventninger til på salgsstatistikken her i fylket. Det er stor interesse for Tesla i Molde og Romsdal, derfor er vi til stede her i byen i hele juli, sier manager Erik Mathias Lystad, butikksjef hos Tesla på Digerneset utenfor Ålesund.

Han har tidligere bodd i Molde i ti år og jobbet i bilbransjen her i byen. Nå følger han strømmen, han også. Det er elbil og Tesla som gjelder.

– Vi dekker hele fylket

Det første året vårt har vært meget positivt. Det er stor interesse fra hele Møre og Romsdal. I Molde og omegn er det svært mange som kjører Tesla. Det er en av grunnene til at vi har valgt å satse å egen Tesla-stand i Molde i juli, fastslår Lystad.

Romsdals Budstikke prøvekjørte nye Model X mandag. Vi forstår godt at det er kø etter denne bilen. Folk elsker SUV-er og endelig har Tesla en. Som i manges øyne er tøffere enn toget. Med fantastiske falkevingedører (dobbelthengslet og fleksible) for baksetepassasjerene, som også gjør innstigning ekstremt enkelt i versjonene med sju seter. Dørene tilpasser seg plassen som er tilgjengelig rundt bilen. De trenger bare 30 cm til siden for å kunne åpne seg.

Bilen åpner for øvrig førerdøra automatisk bare du nærmer deg bilen med nøkkelen i lomma. Tesla Model X har så mye avansert utstyr at det er håpløst å ramse opp noe som helst med tenke på skriveplassen vi har disponibelt. Vi kan bare konkludere med at det som er teknisk mulig i 2016, kan du få i superbilen fra California. Dette er også den første elbil med hengerfeste som kan trekke over 2,2 tonn, ifølge importøren.

En opplevelse

Hva med pris og ytelser? Fra 660.000 kroner til 1,25 millioner. Den rimeligste har en rekkevidde på 36 mil og gjør 0-100 på 6,2 sekunder. Den dyreste har en rekkevidde på 49 mil og når 100 km/t på 3,4 sekunder. Omtrent som et jagerfly, altså. Vi kan bare skrive under på et det er helt enorme krefter i sving. Det er fryktelig moro å kjøre Model X. Og den er innmari god å kjøre. Du milde for en opplevelse!

Tesla har levert rundt 10.000 Model S i Norge fra lanseringen i 2013. Eventyret fortsetter garantert med nykommeren Model X. Stadig flere tar ladegrep.