For å ta unna sommertrafikken har Møre og Romsdal fylkeskommune kjøpt ekstra ferjekapasitet på sambandet Sølsnes-Åfarnes. Fra tidlig i juni til 11. september skal to ferjer trafikkere sambandet på dagtid.

Klarer ikke ruta

Romsdals Budstikke har fått henvendelser fra trafikanter som stiller spørsmål ved ekstraferja, bilferja «Stryn». Ifølge trafikanter som daglig benytter ferja, går bilferja «Stryn» så sakte at den ikke klarer å holde ruta.

Romsdals Budstikke registrerte sjøl onsdag 29. juni at «Stryn» ble innhentet av hovedferja «Julsund» slik at den oppsatte avgangen fra Sølsnes klokka 16.05 måtte sløyfes. I stedet ble «Stryn» liggende på fjorden og vente på at «Julsund» skulle sette av biler og ta ombord ny last med biler til avgangen 16.20.

– Har Fjord 1 fått tilbakemeldinger på at bilferja «Stryn» ikke klarer å holde ruta, operativ leder Torbjørn Vik?

– Ja, vi har tilbakemeldinger på at på enkelte dager med stor trafikk, blir det forsinkelser.

– Må «Stryn» stå over avganger?

– Blir forsinkelsene slik at hovedferja «Julsund» tar igjen «Stryn», må vi ta ut «Stryn» slik at vi får ferjene til å gå motstrøms igjen, sier Torbjørn Vik.

Kluss på ettermiddagen

Ifølge ferjemannskap Romsdals Budstikke har snakket med, skjer det daglig at «Stryn» fører til forsinkelser. Som oftest må ekstraferja sløyfe avganger etter klokka 17 på ettermiddagen.

– Er det «Stryn» som skal trafikkere sambandet som ekstraferje hele sommeren?

– Ja, fram til 11. september.

I kontrakten med fylkeskommunen står det at hovedferja skal ha kapasitet til 100 personbilenheter, reserveferja 60 persombilenheter. «Stryn» har kapasitet på 81 personbilenheter. Kontrakten er derfor overoppfylt, sier operativ leder Vik.