På denne lenka kan du lese dommen i sin helhet.

(Unntatt i overskrifter, er tekst i halvfet gjort av Rbnett for å framheve viktige passasjer.

Forkortelser: HMR er Helse Møre og Romsdals. HMN er Helse Midt-Norge. HF er helseforetak)

DOM

Saken gjelder spørsmål om gyldigheten av vedtak fattet i foretaksmøtet i Helse Midt-Norge RHF av 19. desember 2014. I vedtaket er det besluttet at nytt sykehus i Nordmøre og Romsdal skal lokaliseres til Opdøl ved Molde.

Red. anm: Her følger utdraget fra dommen som begrunner hvorfor retten mener Høies tomtevedtak i foretaksmøtet er godt nok begrunnet:

4. Rettens vurdering

...

4.7 Begrunnelsen for vedtaket

Kommunen har anført at foretaksmøtets vedtak ikke oppfyller de krav som stilles til begrunnelse. Det er vist til at en begrunnelse skal vise at det er foretatt en forsvarlig og ikke vilkårlig vurdering og vekting. Det anføres videre at en begrunnelse skal vise at alle relevante momenter er kommet med, at alle momenter er tilstrekkelig klarlagt, og at ingen momenter er gitt for stor eller for liten vekt.

I protokoll fra foretaksmøtet den 19. desember 2014 er det gitt en beskrivelse av bakgrunnen for saken, om behandlingen i styrene for HMR og HMN og om foretakets vurdering. I foretaksmøtets vurdering heter det bl.a. følgende:

"Departementet har fulgt med på planleggingsprosessen. Foretaksmøtet har merket seg at arbeidet med idefasen er gjennomført i tråd med veileder for tidligfaseplanlegging av sykehusprosjekter og kravene om konsekvensutredning etter plan og bygningsloven.

Prosessen knyttet til tomtevalg har vært grundig gjennomført med kommunale delplanprosesser og bred involvering.

Grunnlagsmaterialet for foretaksmøtet sin behandling er Helse Midt-Norge RHF sin behandling og vedtak i saken med underliggende saksframlegg og –dokumenter.

Foretaksmøtet var av den oppfatning at foreliggende saksdokumenter gir et godt grunnlag for å fatte beslutning i saken om tomtevalg for nytt sykehus i Nordmøre og Romsdal. Videre er tomtevalg en viktig milepæl og en nødvendig avgjørelse for å ha klare og entydige mål og krav knyttet til videre planleggingen av et nytt sykehus i Nordmøre og Romsdal.

Foretaksmøtet har merket seg at Helse Midt-Norge RHF i sitt vedtak har lagt vekt på fordelen ved etablering nært det største fagmiljø, både i forhold til sårbarhet i interimsperioden frem til nytt sykehus står ferdig, og med tanke på å trygge tilgangen på gode faglige ressurser ved oppstart i nye fasiliteter.

Videre at styret har vektlagt lokalisering som vil gi kortest reisetid for flest innbyggere, samtidig som det vil gi forsvarlig tilbud om spesialist- og sykehustjenester for alle innbyggere i opptaksområdet."

Av hfl § 19 tredje ledd framgår at møteleder skal sørge for at det føres protokoll for foretaksmøtet. Foretaksmøtets beslutninger skal gjengis i protokollen. Det stilles ikke noe krav til begrunnelse av et vedtak. Retten kan heller ikke se at dette er omtalt i forarbeidene til loven.

Retten legger imidlertid til grunn at det kan stilles krav til begrunnelse, utledet fra det ulovfestede forsvarlighetsprinsipp. Hvor langt kravet til begrunnelse går, vil være avhengig av hvilken type sak foretaksmøtet behandler. En må også se hen til hva som ellers er tilgjengelig av dokumentasjon knyttet til saken. Kravet til begrunnelse må videre avpasses til hvor inngripende et vedtak er.

Det må i denne saken videre tas hensyn til at det er tale om et valg mellom to alternative tomter, som begge ble ansett for å ligge innenfor det som ble ansett som et forsvarlig valg. I et slikt tilfelle, mener retten det ikke kan stilles strenge krav til begrunnelse.

Det sentrale, etter rettens vurdering, er at den besluttende myndighet viser at det er foretatt en forsvarlig vurdering av de opplysninger som danner grunnlaget for vedtaket. Foretaksmøtet har vist til at de foreliggende saksdokumenter gir et godt grunnlag for å fatte beslutning. Det er videre vist til at foretaket har merket seg to forhold styret i HMN har framhevet. Det gjelder reisetid, samt sårbarhet i interimperioden og tilgang til faglige ressurser ved oppstart i nye fasiliteter.

Kommunen har anført at det i begrunnelsen skulle ha vært vist til alle relevante momenter som er tillagt vekt i skjønnsutøvelsen. Retten kan ikke se at det er grunnlag for å stille et slikt krav. I den sammenheng kan det vises til det krav fvl. § 25 stiller ved begrunnelse av enkeltvedtak; "De hovedhensyn som har vært avgjørende ved utøving av forvaltningsmessig skjønn, bør nevnes". Heller ikke for enkeltvedtak stilles det krav om at alle relevante hensyn som er tillagt vekt i skjønnsutøvelsen skal framgå av vedtaket.

I vurderingen er det vist til hele underlagsmaterialet. Foretaksmøtet har framhevet to forhold styret i HMN har vist til. Grunnlagsmateriale og innstillingene til styrene i HMR og HMN har vært tilgjengelig for allmenheten. Sett hen til hvilken type sak det her er tale, mener retten at det ikke er grunn for å stille strenge krav med hensyn til begrunnelse av vedtaket. Retten mener vedtaket oppfyller de krav til begrunnelse som kan stilles på grunnlag av det ulovfestede prinsippet om forsvarlig saksbehandling.

4.8 Avsluttende vurdering

Retten har i pkt. 4.2 konkludert med at beslutningen om å arbeide videre med ett felles sykehus på Nordmøre og Romsdal ikke er ugyldig. Retten har i pkt. 4.3 konkludert med at det ikke er sannsynliggjort at det har foregått en utilbørlig styrt prosess eller utilbørlig påvirkning av aktører i beslutningsprosessen. I pkt. 4.4 er det konkludert med at verken statsråd Bent Høie eller styremedlem i HMN Liv Stette var inhabile. I pkt. 4.5 og 4.7 er det konkludert med at det ikke foreligger feil i saksbehandlingen. I pkt. 4.6 har retten kommet til at det ikke er noen feil ved skjønnsutøvelsen. HMN har ikke overskredet sin forvaltningsmyndighet.

Retten har under pkt. 4.3 drøftet spørsmålet om styremøter i HMN i strid med loven er holdt for lukkede dører, herunder om hvordan beslutning om lukkede dører skal fattes. Retten har konkludert med at feil knyttet til dette, ikke medfører at vedtaket om lokalisering av nytt sykehus vil være ugyldig. Retten mener feilen ikke kan ha virket inn på vedtakets innhold.

Vedtak fattet av foretaksmøtet i Helse Midt-Norge datert 19. desember 2014 om å plassere nytt sykehus i Nordmøre og Romsdal til Opdøl (ved Molde) er ikke ugyldig.