I mediene har det kommet fram at mange underleverandører i oljenedturen nå føler seg skviset av oljegiganten. Få tør å stå fram, av frykt for å miste eller å ikke få nye kontrakter. Mange oljesørvisbedrifter i Romsdal er blant Statoils leverandører.

Skaper bekymring

Nå slår Else-May Botten, Arbeiderpartiets næringspolitiske talsperson på Stortinget, alarm.

– Statoil har vært en suksess for Norge, både med tanke på kompetansebygging, teknologiutvikling, verdiskaping, industrielle ringvirkninger og fellesskapets inntekter. Vi snakker om en markant aktør med en stolt historie, som vi nå også får informasjon om skaper bekymringer for leverandørbedrifter langs hele kysten, sier Else-May Botten.

Presses

Hun sier disse bekymringene i stor grad går ut på Statoil sin markedsmakt, og at den oppleves som krevende for mange aktører.

– Det igjen kan bidra til at underleverandører presses på oppdrag, inntjening og tilgang til kontrakter som igjen utfordrer viktige klyngemiljøer, slik situasjonen er nå og på lengre sikt, sier Else-May Botten.

– Har du indikasjoner på at Statoil har misbrukt sin markedsmakt?

– Det er et av de forhold vi må se på om har skjedd. Norsk sokkel skal foredle både de ansattes kunnskap og naturressurser. Det er tydelig at konkurransesituasjonen på norsk sokkel har blitt såpass krevende at det nå er behov for en ny gjennomgang, sier Else-May Botten,

Redsel

– Statoil står bak nær 80 prosent av all aktivitet på norsk sokkel og har en dominerende posisjon. I løpet av de siste dagene har det kommet fram historier om utfordringene leverandørindustrien står overfor i møtet med Statoil. Hvordan den utfordrende maktbalansen påvirker leverandørenes posisjon, trekkes fram gjentatte ganger.

– Hvordan påvirker maktbalansen leverandørenes posisjon?

– Innholdsmessig kan det gå på hvordan Statoil bruker sin posisjon på norsk sokkel til å presse leverandørindustrien til kontrakter som ikke er bærekraftige, skape redsel for å miste kontrakter om de er kritiske i forhandlingene, ansettelsesforhold og gradvis svekket HMS fokus. Dette er informasjon som både kommer fra egne ansatte og aktører fra leverandørindustrien. En så dominant stilling blir selvfølgelig særlig utfordrende i nedgangstider, når det er krevende muligheter for inntjening og kostnadskutt for alle, sier Else-May Botten.

Etterlyser statsråden

Hun mener det nå er behov for en ny gjennomgang av konkurransesituasjonen på norsk sokkel.

– En må se på hvordan denne situasjonen påvirker ansattes lønns- og arbeidsforhold, leverandørindustriens muligheter til å få oppdrag, uansett størrelse på selskapet, og hvordan kritiske spørsmål blir håndtert ved langsiktige kontrakter og muligheter for å få nye kontrakter. Jeg synes det er overraskende at ikke næringsminister Monica Mæland (H), som har det konstitusjonelle ansvaret for konkurransepolitikken, har kommet på banen etter alle eksemplene vi har sett i media den siste tida, sier Else-May Botten.

Hun understreker at hun ikke snakker om økt statlig styring av Statoil, om oppsplitting av selskapet eller annen type inngripen, men en grundig gjennomgang av hvordan konkurransesituasjonen på sokkelen er nå.

– Den forrige gjennomgangen gjorde vi da vi satt i regjering, og det var ansvarlig statsråd i olje og energidepartementet som hadde ansvaret for den. Men den ble gjennomført i oppgangstider, sier Else-May Botten.

Stille i båten

Hun viser til at det siden den gang også har skjedd endringer i strukturen hos leverandørindustrien.

– Monica Mæland har ansvar for konkurranseperspektivet, mens Statoil og leverandørindustrien også er olje- og energiminister Tord Liens ansvar. Tord Lien har så langt signalisert at han kommer til å sitte stille i båten. Hva vil næringsministeren gjøre? Regjeringen bør ta denne debatten på alvor og aktivt gå inn og å vurdere disse konkurranseforholdene, framfor å sitte stille i båten gjennom sommeren, slik de så langt har gjort, sier Else-May Botten.

Takk for at du abonnerer på Romsdals Budstikke.